Förstoppning - Vad kan du göra själv? - Super Synbiotics

Förstoppning – Vad är orsaken och vad kan du göra?

Att bli förstoppad ibland är väldigt vanligt och något som drabbar de flesta då och då.  Läs vidare för att få information om symtom, orsaker, tarmflorans koppling och vad du kan göra själv.

 

Symtom

Vanliga symtom på förstoppning är:

– Hård avföring

– Det gör ont att bajsa

– Ont i magen

– Magen känns spänd

 

Varför blir man hård i magen?

Tillfällig förstoppning beror ofta på vanor eller kost. En vanlig orsak till att man blir förstoppad är obalans i tarmfloran. Obalans kan uppstå om du äter för lite kostfibrer, men även av nya rutiner, för lite vardagsmotion, oro, stress eller vissa läkemedel. Utöver obalans i tarmfloran kan förstoppning uppstå av att du druckit för lite vätska. Ofta kan du lindra problemet själv.

Om du däremot är förstoppad och samtidigt har blod i avföringen, minskar i vikt eller om förstoppningen inte går över trots du försökt lösa problemet själv, kontakta en vårdcentral. Förstoppning kan även vara ett symtom på tarmsjukdomen IBS, som du kan läsa mer om här.

 

Tarmfloran och förstoppning

I vår tarm finns flera biljoner bakterier och mikroorganismer som tillsammans kallas för tarmfloran. Tarmfloran är viktig för många av kroppens funktioner som matsmältningen, näringsupptaget och tarmens kondition. I tarmfloran finns det flera olika sorters bakterier, som förenklat kan delas upp i onda och goda bakterier. De goda bakterierna utgör cirka 80% av tarmfloran i optimala fall.

När tarmfloran är i balans medför det vanligtvis att man bajsar regelbundet och problemfritt. Vid obalans i tarmfloran har förhållandet mellan goda och onda bakterier däremot rubbats, vilket har gjort att de onda bakterierna har fått övertaget. Symtom på obalans i tarmfloran kan vara olika typer av magproblem som exempelvis förstoppning.

Tips vid trög mage

– Drick mer vätska: Vätska kan göra att avföringen blir mjukare vilket gör det lättare att bajsa.

– Ät mer fibrer: Att äta fiberrikt är bra för att motverka förstoppning och är även bra för bakterierna i tarmfloran. Exempel på fiberrik mat är sädesslag, nötter, frön, frukt, bär, grönsaker, rotfrukter och baljväxter. Det är däremot viktigt att tänka på att en mer fiberrik kost även kräver ännu mer vätska för att fibrerna ska kunna passera smidigt i tarmen.

– Öka vardagsmotionen: Att röra på sig kan hjälpa tarmen och magen att komma i gång.

– Försök stressa mindre: Eftersom stress och oro kan påverka magen och tarmens funktion är det värt att se över om detta kan vara orsaken till dina problem.

– Stärk tarmfloran: Att äta fiberrikt, motionera och stressa mindre är bra för tarmfloran, och därför går detta tips hand i hand med ovanstående råd. Du kan även prova att tillföra goda bakterier till exempel genom kosttillskott.

Mjölksyrabakterier & fibrer för din mage

Synbiotic® är ett kosttillskott med mjölksyrabakterier och ett högt fiberinnehåll för magen – tidigare endast tillgängligt för kliniska studier och forskning.

Köp Synbiotic här

nyheter och tips för din tarmflora

Hallo

Det ser ut til at du er i Norge. Besøk vår norske nettside her www.supersynbiotics.no