kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Därför behöver du K-vitamin – och tarmflorans viktiga roll
Super Synbiotic Maghälsa
K vitamin och tarmfloran Super Synbiotics

Därför behöver du K-vitamin – och tarmflorans viktiga roll

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Vitaminerna C, B och D känner nog de flesta till – kanske har man till och med i perioder tagit dem som kosttillskott. Det finns dock fler vitaminer som är viktiga för hälsan, men som inte är lika välkända. En utav dessa doldisar är K-vitamin.

Vitaminer är essentiella näringsämnen

Vitaminer klassas som så kallade essentiella näringsämnen, vilket innebär att kroppen inte kan producera tillräckligt av dessa på egen hand samt att de är livsnödvändiga för vår hälsa. Dessa näringsämnen behöver därför intas externt via till exempel kost, tillskott eller som i D-vitaminens fall via solen. Förutom vitaminer klassas även fettsyrorna omega-3 och omega-6, nio stycken aminosyror, samt vissa mineraler och spårämnen som exempelvis kalcium, magnesium och jod som essentiella näringsämnen.

Därför behöver du K-vitamin

K-vitamin består av de fettlösliga vitaminerna K1 (fyllokinon) och K2 (menakinon). Tillsammans har dessa vitaminer en inverkan på ett flertal viktiga funktioner i kroppen som gör att vi håller oss starka och friska.

  • Läkning av sår – De proteiner som behövs för att blodet ska koagulera är beroende av K-vitamin för att kunna göra sitt jobb. Personer som har brist på K-vitamin kan därför uppleva att det tar längre tid innan blodet koagulerar och sår läker.
  • Starkt skelett – K-vitamin stöttar kalciumbalansen i kroppen och även benmineralisering vilket bidrar till att en normal benstomme bibehålls.
  • Kardiovaskulär hälsa – K-vitamin bidrar till att hjärta och blodkärl hålls starka och flexibla genom att skydda mot förkalkning.
  • Upptag av D-vitamin – K-vitamin behövs för upptaget av D-vitamin, då K2 hjälper till med att föra in D-vitamin i skelettet.
  • Kognitiv effekt – Det finns även en del forskning som antyder att K-vitamin kan ha en koppling till hjärnans funktion och att brist på K-vitamin skulle kunna öka risken för demens.

Källor till K-vitamin

K1 – gröna bladgrönsaker

Vitamin K1 finns i gröna grönsaker som spenat, mangold, broccoli, grönkål, brysselkål, ruccola och örter som oregano, persilja, koriander och basilika. Även grönsaker som squash, sparris, sockerärter, färska sojabönor, gurka och avokado innehåller K1.

K2 – produceras av tarmbakterierna

Vitamin K2 finns framförallt i animalisk föda som äggula, vissa mjölkprodukter och i inälvsmat, men kan även finnas i fermenterade livsmedel och alger.

Kroppen kan dock själv konvertera K1 till K2 via tarmbakterierna, så en varierad kost rik på gröna grönsaker räcker oftast för att kroppen ska få tillräckligt med både K1 och K2. Förutom att bidra med K1 så utgör de fiberrika grönsakerna dessutom föda till tarmbakterierna vilket gör att de trivs bättre och därmed kan producera mer av K2 och andra nyttiga vitaminer som till exempel B-vitaminerna biotin, folat och riboflavin.

Rekommenderad dos

Brist på K-vitamin är relativt ovanligt, men kan uppstå vid bland annat dåligt näringsupptag eller i samband med antibiotika-behandling. Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet har gett en rekommendation för tillräckligt intag av K1 vilket är 70 mikrogram per dag för vuxna personer. Inlagringen av K-vitamin i kroppen är dock låg och det är därför viktigt att äta en varierad kost med mycket grönsaker för att tillgodose behovet. Livsmedel som är rika på K-vitaminer bör även kombineras med en fettkälla för att vitaminerna ska tas upp ordentligt.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

Referenser:

Livsmedelsverket

Weber, P. (2001). Vitamin K and bone health. Nutrition17(10), 880-887.

DiNicolantonio, J. J., Bhutani, J., & O’Keefe, J. H. (2015). The health benefits of vitamin K. Open Heart2(1)

Presse, N., Belleville, S., Gaudreau, P., Greenwood, C. E., Kergoat, M., Morais, J. A., … Ferland, G. (2013). Vitamin K status and cognitive function in healthy older adults. Neurobiology of Aging, 34(12)

 

D-vitamin Stig Bengmark Super Synbiotics

Allt du behöver veta om D-vitamin

Magnesium och d-vitamin Super Synbiotics

Magnesium och D-vitamin – så samverkar de

bra dåliga kolhydrater tarmfloran super synbiotics

Bra & dåliga kolhydrater – Vad gillar tarmfloran?

Nyheter och tips för din tarmflora