kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Kostspecial – Socker
Super Synbiotic Maghälsa
Kostspecial socker - Super Synbiotics

Kostspecial – Socker

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Socker – livsmedlet som många förknippar med både glädje och njutning, men som också kan ha en negativ inverkan på kroppens system, i synnerhet på tarmfloran. De allra flesta av oss känner nog till att socker kan vara skadligt för kroppen. Den här artikeln ger en inblick i vilka typer av socker som finns, hur de påverkar oss och hur vi kan tänka kring vårt sockerintag.

 Vad är socker?

Socker är ett samlingsnamn för flera sockerarter. Olika sockerarter finns naturligt i frukt, bär och mjölk. Det är svårt att hålla sin diet helt fri från socker, men genom att vara medveten om de olika typerna av socker som finns blir det lättare att fatta aktiva och hälsosamma beslut kring vilken typ av socker du äter.

  • Fruktos. Fruktos kallas ibland fruktsocker och förekommer i många livsmedel, framför allt i frukt.  Vår största källa till fruktos är dock vanligt vitt socker, som består av en del glukos och en del fruktos. Så även om frukt innehåller fruktos kan du äta den med gott samvete. Det finns nämligen sällan stora mängder fruktos i frukt. Äter du 500 gram frukt, får du bara i dig några tiotal gram fruktos. Denna lilla mängd kan kroppen hantera – den är inte farlig. Dessutom innehåller frukt mängder av nyttiga fibrer och vitaminer som har positiv inverkan på kroppen och immunförsvaret.
  • Glukos. Glukos är den vanligaste av de enkla sockerarterna (hit hör även fruktos). Den finns i fri form i många livsmedel och bygger upp stärkelse och cellulosa. Glukos förekommer under många olika namn, bland annat dextros och druvsocker.
  • Sackaros. Sackaros används för sötning av livsmedel och består av fruktos och glukos. Fruktos finns naturligt i frukter och grönsaker, och glukos är de kolhydrater som finns naturligt i en del livsmedel och används som sötningsmedel i processad mat.
  • Laktos. Laktos består av glukos och galaktos och förekommer i mjölk från däggdjur, därför kallas det ibland mjölksocker. Mjölksyrabakterier omvandlar laktos till mjölksyra när mjölk surnar, som vid tillverkning av filmjölk.
  • Maltos. Maltos förekommer sparsamt i livsmedel men finns i malt som används vid bryggning av öl. Därför kallas det ibland maltsocker.
  • High-fructose corn syrup (HFCS). HFCS är ett vätskebaserat sötningsmedel som huvudsakligen består av fruktos och en liten mängd glukos. HFCS sägs vara den värsta sortens tillsatt socker som bidrar till såväl viktuppgång som hjärtproblem.
  • Artificiella sötningsmedel. Bland dessa hittar vi aspartam, sukralos och sackarin som alla är sötningsmedel fria från kalorier. Utöver att de är giftiga kemikalier har dessa ämnen även skadlig inverkan på tarmfloran och påverkar nedbrytningen av glukos negativt.
  • Sockeralkoholer. Sockeralkoholerna sorbitol, xylitol och mannitol innehåller försumbara mängder kalorier och kolhydrater. Ett måttligt intag av dessa är inte skadligt för kroppen, men för stora mängder kan leda till rubbningar av tarmhälsan.
  • Naturliga sötningsmedel. De naturliga sockerkällorna är de absolut mest hälsosamma. Det går dessutom att anpassa nästan alla recept genom att byta ut det vanliga sockret mot mer hälsosamma alternativ. Några naturliga sockerkällor du med fördel kan använda dig av istället för vanligt socker är:
    • Honung
    • Agave
    • Lönnsirap
    • Dadlar
    • Kokos-socker
    • Stevia
    • Fruktjuice

 

Hur påverkas vår tarmflora av socker?

För att de goda bakterierna i tarmen ska trivas och fylla sin funktion i kroppen så behöver de matas med fibrer från livsmedel som exempelvis bananer, lök och vitlök. Socker och artificiella sötningsmedel har motsatt inverkan på vår tarmflora då det främjar de ohälsosamma bakterierna samtidigt som de godartade bakterierna halveras över tid.  Då de godartade bakterierna i tarmfloran är avgörande för en fungerande ämnesomsättning kan socker och sötningsmedel påverka vår hälsa negativt, till exempel genom att framkalla glukosintolerans.

Men även om socker och artificiella sötningsmedel är skadligt för kroppen behöver du inte hålla dig ifrån allt som smakar sött för att bibehålla en hälsosam livsstil. Det finns söta livsmedel som tvärtom har en positiv inverkan på tarmfloran. Ett av dessa är honung (rå/opastöriserad), som kan gynna de positiva bakterierna i tarmen. Även mörk choklad med lågt sockerinnehåll och en kakaohalt på minst 70 % innehåller ämnen som kan brytas ner till antiinflammatoriska beståndsdelar, vilket bidrar till ett stärkt immunförsvar och en bättre hälsa.

Så kan du minska på sockret

  1. Minska intaget av söta livsmedel som läsk, godis, glass, kakor och bullar – framförallt till vardags.
  2. Se till att läsa innehållsförteckningen för olika produkter. När socker står högt upp på innehållsförteckningen innebär det att produkten innehåller mycket tillsatt socker.
  3. Välj alltid naturliga sockerkällor och konsumera enbart socker vid speciella tillfällen.
  4. Utöver att dra ner på sockret kan du göra tarmfloran mer motståndskraftig mot det socker du får i dig genom att se till att äta en antiinflammatorisk och fiberrik kost bestående av mycket grönsaker och frukt. Du kan även addera ett kosttillskott med mjölksyrabakterier och fibrer som ett bra sätt att ytterligare stärka de godartade bakterierna i tarmfloran.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Allt du behöver veta om omega-3 - Super Synbiotics

Allt du behöver veta om Omega-3

6 tips på kost som förlänger livet - Super Synbiotics

Inspireras av livsstilen i de blå zonerna – 6 tips på kost som förlänger livet

Förvaring antiinflammatorisk mat - Super Synbiotics

Förvaring antiinflammatoriska råvaror – maximera hållbarheten

Nyheter och tips för din tarmflora