Så får du ut maximalt av gurkmejans positiva hälsoeffekter - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Så får du ut maximalt av gurkmejans positiva hälsoeffekter

Gurkmeja – det antiinflammatoriska guldet – har blivit en populär krydda att tillsätta i såväl matlagning som kosttillskott. Utöver att bokstavligen sätta guldkant på tillvaron är gurkmejan känd för sina många hälsofördelar i form av både antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmejans inflammationsdämpande egenskaper finns i det karaktäristiska, gula pigmentet och består av en molekyl som heter kurkumin. Dock har det visat sig att kurkumin har en så kallad låg biotillgänglighet, vilket betyder att den är svår för kroppen att tillgodogöra sig. Men lyckligtvis finns det olika sätt att underlätta kroppens upptag av kurkumin, så att du får ut så många positiva hälsoeffekter som möjligt av den gurkmeja du äter.

Svartpepparextrakt och fett gör det lättare för koppen att tillgodogöra sig kurkumin

Forskare började intressera sig för gurkmejans positiva hälsoeffekter redan på 1900-talet, och sedan dess har intresset bara ökat. Under det senaste decenniet, i takt med att gurkmeja blivit allt mer populärt, har antalet studier som gjorts fortsatt att öka i en rasande fart. Många studier har fokuserat på just biotillgängligheten, det vill säga kroppens förmåga att tillgodogöra sig kurkumin. De tidiga studierna som gjordes på kroppens upptagningsförmåga av kurkummin visade att ett extrakt från svartpeppar som kallas för piperin ökade biotillgängligheten. I moderna studier har man funnit att även fett kan göra det lättare för kroppen att ta upp kurkumin, och de många studier som gjorts på senare tid har haft fokus på just fett och hur det kan öka biotillgängligheten. Det är tack vare dessa upptäckter som gurkmeja ofta kombineras med svartpeppar eller fett.

Vad innebär de olika kombinationerna?

Svartpepparextraktet piperin var bland de tidigaste metoderna som upptäcktes när det kommer till att förbättra kroppens upptag av kurkumin. Metoden har därför använts under längre tid än de nya, fettbaserade alternativen som utvecklats under det senare decenniet. Anledningen till att kroppen har svårt att tillgodogöra sig kurkumin är att det bryts ner fort och inte stannar kvar så länge i kroppen. Piperin hjälper till att förhindra kroppens nedbrytning av kurkuminmolekylen, så att den stannar kvar under en längre tid och på så sätt blir lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Dock är de studier som gjorts på att kombinera kurkumin och piperin utförda på råttor och inte på människor, och för att piperin ska ge önskad effekt behövs väldigt höga doser av såväl piperin som kurkumin. Piperin kan samtidigt ha en negativ inverkan på effekten av vanliga läkemedel, vilket kan leda till att det behövs högre doser även av dem.

Därför är det fördelaktigt med fett

I takt med att teknologin utvecklats har det kommit många olika typer av fettlösningar som ökar biotillgängligheten, och att kombinera kurkumin med fett är den senaste metoden som forskningen identifierat. Den enkla anledningen till varför man väljer just fett beror på att kurkumin är ett fettlösligt ämne. Om man använder fett tillsammans med kurkumin omsluter sig fettet som ett skydd runtom kurkuminet så att det kan transporteras via extracellulära vätskor till cellmembranet. På så sätt kan kurkuminet sedan bli tillgängligt i plasman. När kurkumminet omsluts av fett blir det samtidigt svårare att bryta ner, och stannar därför kvar i kroppen under en längre tid. En stor fördel med att kombinera kurkumin och fett, framförallt i kosttillskott, är att det inte krävs lika höga doser som när man använder piperin. Samtidigt påverkas inte heller kroppens upptag av andra läkemedel så att några högre doser av dem behövs.

Ät din gurkmeja färsk, som pulver eller i kosttillskott

Gurkmeja tillhör växtfamiljen ingefärsväxter och har tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper använts inom den ayurvediska läkekonsten i tusentals år. Att äta gurkmeja och därigenom få i sig kurkumin innebär mängder av hälsofördelar – framförallt om du äter det regelbundet. Så, hur får du då i dig gurkmeja på bästa sätt? Vill du addera gurkmeja i kosten finns den att köpa färsk eller i pulverform. Prova gärna Professorns antiinflammatoriska gurkmejashot, som är ett både gott och bra sätt att få i sig gurkmeja som pulver. I receptet rekommenderas en matsked gurkmejapulver, vilket motsvarar ca 250 – 400 mg kurkumin. Föredrar du färsk gurkmeja är den lätt att hantera och går jättebra att blanda ner i en god soppa eller sallad. Gurkmeja finns också i form av kosttillskott, som är ett bra och enkelt sätt att se till att få i sig en tillräcklig dos kurkumin varje dag. I kosttillskott är det mest effektivt att kombinera kurkumin och fett – det ger en betydligt högre biotillgänglighet och kräver därför inte lika höga doser av kurkumin. I ett kosttillskott där kurkumin kombineras med fett är biotillgängligheten så pass hög att det oftast räcker med en tablett per dag.

 

Referenser: 

Shoba G., Joy D., Joseph T., Majeed M., Rajendran R., Srinivas P.S. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta Med. 1998;64:353–356. doi: 10.1055/s-2006-957450.

R K Reen 1D S JamwalS C TanejaJ L KoulR K DubeyF J WiebelJ Singh. Impairment of UDP-glucose dehydrogenase and glucuronidation activities in liver and small intestine of rat and guinea pig in vitro by piperine. Biochem Pharmacol. 1993 Jul 20;46(2):229-38.doi: 10.1016/0006-2952(93)90408-o.

Sidney J. Stohs., Oliver ChenSidhartha D. Ray, Jin Ji, Luke R. Bucci and Harry G. Preuss. Highly Bioavailable Forms of Curcumin and Promising Avenues for Curcumin-Based Research and Application: A Review. Molecules. 2020 Mar; 25(6): 1397.

Bengmark S., M D Mesa., A Gil. Plant-derived health: the effects of turmeric and curcuminoids. Review. Nutr Hosp. May-Jun 2009;24(3):273-81.

Yue-Ming Wang,Wenwei LinSergio C. Chai, Jing Wu, Su Sien Ong, Erin G. Schuetz, and Taosheng Chena. Piperine activates human pregnane X receptor to induce the expression of cytochrome P450 3A4 and multidrug resistance protein. Toxicol Appl Pharmacol. 2013 Oct 1; 272(1): 96–107.

Drug Interactions: Cytochrome P450 Drug Interaction Table. Indiana University School of Medicine, 2007 (see: http://medicine.iupui.edu/clinpharm/ddis/clinical-table).

Dietary Curcumin: Correlation between Bioavailability and Health Potential https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6770259/

Bioavailability of Curcumin: Problems and Promises https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/mp700113r#

Bengmark S. Plant-derived Health-Effects of Turmeric and Curcumenoids. Kuwait Medical Journal 2006, 38 (4): 267-275

Bengmark S. Control of systemic inflammation and chronic disease – the use of turmeric and curcumenoids. In Nutrigenomics and proteonomics in health and disease. Food factors and gene interaction. Edited by Y Mine, K Miyashita, F Shahidi, Wiley-Blackwell 2009

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora