kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/7 tips för en mer hälsosam påsk
Super Synbiotic Maghälsa
Tips för en hälsosam påsk - Super Synbiotics

7 tips för en mer hälsosam påsk

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Påskmaten – inte den mest hälsosamma

Den svenska påskmaten bygger på gamla traditioner och är därför baserad på vad som traditionellt fanns tillgängligt under mars/april, vilket framförallt var animalier som t.ex. lamm, ägg, sill och lax. Dessa kombineras ofta med feta såser och andra mejeribaserade tillbehör som potatisgratäng eller janssons frestelse, men det är lätt att glömma bort grönsakerna!

Till påsken hör idag även traditionen med påskägg som fylls med smågodis eller andra sötsaker. Försäljningen av lösgodis i Sverige ökar faktiskt med hela 50 procent under påskveckan.

Gör medvetna val i påsk

Även om påskmaten inte är den mest fördelaktiga ur hälsosynpunkt, så är det viktigt att komma ihåg att det inte är vad du äter ibland som skapar ohälsa, utan det är vad du äter till vardags. Samtidigt tenderar ohälsosam mat att sänka våra energinivåer och göra magen orolig. Vi tror därför att en balans även under helgdagar är den bästa lösningen. Njut med gott samvete av de rätter som du verkligen tycker om och välj sedan hälsosamma alternativ i övrigt.

Här nedanför har vi sammanställt en lista på våra bästa tips för hur du firar en nyttigare påsk. Varsågod!

7 tips för en mer hälsosam påsk

1. Starta dagen rätt

Börja dagen med en dos Synbiotic15 för ett tillskott av 15 miljarder mjölksyrabakterier och 4 gram fibrer. Vi adderar även ett glas av Stigs antiinflammatoriska gurkmeja-shot för att hålla oss på topp under resten av dagen.

2. Gör eget påskgodis

Gör egna rawbollar (recept på våra hallonbollar hittar du här), eller doppa paranötter, physalis och mandlar i smält mörk choklad. Du kan även göra egen mandelmassa (2-3 nävar mandlar, 1-2 matskedar honung eller några dadlar, samt 1 kryddmått gurkmeja) och forma till små figurer eller doppa i mörk choklad.

3. Byt ut påskmusten

Påskmust är precis som all annan läsk en riktig sockerfälla och vi undviker den helst helt och hållet. En karaff med vatten smaksatt med till exempel hallon och mynta är både gott och släcker törsten utan onödiga tillsatser och tillsatt socker.

4. Addera några nya antiinflammatoriska recept till påsk-buffén

Egen majonnäs till fisk och skaldjur eller som dipsås till råa grönsaker (recept från boken Välj Hälsa av Stig Bengmark)

Gör egen majonnäs på 1 äggula som du blandar med lite salt, 1 tsk äppelcidervinäger och 1 tsk dijonsenap. Under kraftig vispning tillsätter du därefter 1 dl kokosolja (flytande). Vispa tills du fått en majonnäs-liknande konsistens.

Vårig sallad med sparris och fikon

Stek sparris och morötter i kokosolja på låg värme. Blanda med en sallad på ärtskott, färsk persilja, salladslök och skivade färska fikon. Addera torrostade pinjenötter samt en dressing på pressad lime, salt och peppar.

Påsksallad med svalnad potatis

Tillaga potatis i ugn, plocka ut när de är mjuka rakt igenom och låt svalna. Blanda gemsallad, gurka som är hyvlad på längden, sockerärtor och rädisor. Tillsätt därefter dressing gjord på 1 msk skånsk senap, 1 tsk honung, saft från en citron, 1 knippe dill, 2 msk solroskärnor som du rostar på låg värme samt 1-2 msk MCT-olja.

5. Applicera mindful eating-tekniker

Genom att äta långsamt, tugga ordentligt och se till att verkligen njuta av maten hjälper vi matsmältningen på traven och minskar dessutom risken för att överäta. Mindful eating kan även bidra till ett stabilare blodsocker, minskad stress och inte minst en mer hälsosam tarmflora.

6. Välj bra kött och fisk

Om du väljer att äta kött, se då till att välja svenskt, ekologiskt och naturbetat kött. Försök även att tillaga på låg temperatur under en längre tid för att undvika att upphettningsgifter bildas. Fisk bör allra helst vara KRAV-märkt, men om det inte finns välj MSC- eller ASC-märkt fisk.

7. Rör på dig!

Se till att få in 30 minuters rörelse varje dag. Passa gärna på att gå ut i vårsolen för frisk luft och dagsljus. Motionen hjälper både mage och matsmältning att fungera bättre och verkar dessutom vara kopplat till en friskare tarmflora.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
10 frågor som ger dig bättre koll på din maghälsa - Super Synbiotics

10 frågor som ger dig bättre koll på maghälsan

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation - Super Synbiotics

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation i kroppen

morgonrutiner för tarmfloran - super synbiotics

Morgonrutiner för dig som vill ta hand om tarmfloran

Nyheter och tips för din tarmflora