kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Förkylningstider – Boosta ditt immunförsvar
Super Synbiotic Maghälsa
så förbättrar du immunförsvaret

Förkylningstider – Boosta ditt immunförsvar

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Om det är någon del av kroppen som är avgörande för vår hälsa, så är det immunsystemet. Det ser till att vi undviker sjukdomar och håller oss friska och pigga, förhoppningsvis året runt. Hur mottaglig kroppen är för yttre inkräktare som bakterier och virus kan dock variera, och ibland kan immunförsvaret behöva lite extra omtanke. Läs vidare för tips på hur du bygger upp och bibehåller ett starkt immunförsvar.

Om immunsystemet

Immunsystemet utgörs av ett nätverk av celler, signalsubstanser och vävnader, som har till uppgift att skydda kroppen mot inkräktande bakterier, virus och infektioner. Det är tack vare immunsystemet som vi kan hålla oss sjukdomsfria och hälsosamma!

För att vi ska må som bäst och undvika olika hälsoproblem krävs dock att immunsystemet är i balans. Ett försvagat immunsystem kan leda till fler infektioner och sjukdomar, medan ett överaktivt immunsystem kan gå till attack mot kroppens egen vävnad, vilket ofta är grunden till autoimmuna sjukdomar.

70 procent av immunförsvaret sitter i tarmen

En stor del av immunförsvaret – runt 70 procent – är lokaliserat i matsmältningskanalen. Här finns cirka 100 000 miljarder bakterier, vilket är ungefär 10 gånger så många som antalet celler i kroppen. Dessa bakterier tillhör hundratals olika stammar och tillsammans utgör de vår tarmflora. I en välmående tarmflora finns en hög artrikedom och godartade bakteriestammar dominerar. De goda bakterierna kan bland annat hjälpa till med att stärka tarmbarriären och förhindra att skadliga bakterier läcker ut i blodet.

Varför har vissa sämre immunförsvar än andra?

Flera av immunförsvarets olika delar, till exempel produktionen av antikroppar och vita blodkroppar, är beroende av att vi får i oss tillräckligt med protein, fett, vitaminer och mineraler. Hos personer med näringsbrist är därför immunförsvaret ofta försvagat.

Eftersom en stor del av immunförsvaret sitter i tarmen kan även tarmflorans uppsättning ha en inverkan. Grunden till tarmfloran sätts redan vid födseln då en del av moderns tarmbakterier ärvs. Därefter utvecklas tarmfloran upp till ungefär fyra års ålder innan den stabiliseras. Genom livet kan dock balansen i tarmfloran rubbas – exempelvis vid antibiotika-kurer, långvarig stress, exponering för okända bakterier, samt vid en ohälsosam och fiberfattig kost.

”För att ta hand om tarmfloran lite extra kan man se till att mata tarmbakterierna med rikligt med prebiotiska växtfibrer.”

Annat som kan påverka immunförsvaret är allergier, då svullna och irriterade slemhinnor kan göra oss mer mottagliga för infektioner. Kroniska sjukdomar kan också bidra till att kroppens förmåga att försvara sig mot infektioner försämras.

 

Så här kan du boosta ditt immunförsvar:

1. Ät en varierad kost med mycket frukt och grönsaker

En hälsosam kost är en förutsättning för att vi ska få i oss de näringsämnen vi behöver och för att immunförsvaret ska fungera optimalt. Växtföda innehåller dessutom rikligt med prebiotika, vilket är fibrer som matar de goda tarmbakterierna.

2. Motionera regelbundet

Såväl måttlig motion som hårdare träning stimulerar vårt immunförsvar och kan hjälpa det att bli starkare. Vid riktigt hård träning, som till exempel långdistanslöpning, kan dock immunförsvaret tillfälligt försvagas en kort stund efter passet. På sikt har dock all träning en positiv effekt på immunförsvaret.

3. Prioritera vila och sömn

Långvarig psykisk och fysisk stress kan ha en negativ påverkan på både tarmfloran och immunförsvaret. Ordentlig vila och sömn är därför avgörande för vår hälsa. Till exempel har studier visat att personer som sover mindre än 6 timmar per natt tenderar att ha ett svagare immunsystem.

4. Bygg och bibehåll en stark tarmflora

En hälsosam livsstil med nyttig kost, regelbunden motion och låga stressnivåer ger goda förutsättningar för att undvika att balansen i tarmfloran rubbas. För att ta hand om tarmfloran lite extra kan man se till att mata tarmbakterierna med rikligt med prebiotiska växtfibrer – sparris, lök och jordärtskocka är exempel på grönsaker som innehåller prebiotika. Det går även att tillsätta både mjölksyrabakterier (probiotika) och fibrer (prebiotika) i form av synbiotika-tillskott.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
stress och tarmfloran

Stress och tarmfloran – så hanterar du stressen

Super Synbiotics inflammation

Vad är inflammation och hur kan det förebyggas?

Nyheter och tips för din tarmflora