kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation i kroppen
Super Synbiotic Maghälsa
Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation - Super Synbiotics

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation i kroppen

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Att bära runt på en inflammation är onödigt bagage. Den ökar risken för många sjukdomar, så gör vad du kan för att minska den.

Undvik kronisk inflammation

Det är skillnad på en akut inflammation och en kronisk inflammation. En akut inflammation är inte farlig. Det är kroppens naturliga reaktion och skydd när du utsätts för elakartade bakterier och skador. När immunförsvaret utfört sitt uppdrag att bekämpa en yttre fiende är dess uppgift att dra sig tillbaka och stilla invänta nästa attack. Låggradig inflammation är värre. Då ligger inflammationen och pyr i kroppen trots att du inte är utsatt för ett direkt hot. Vid låggradig inflammation fortsätter immunsystemet att arbeta och orsakar kroniska inflammationer och reaktioner i kroppen. Låggradig inflammation kan orsakas av flera saker som övervikt, ohälsosam kost, stress och rökning. Genom att äta en antiinflammatorisk kost, minska eventuell stress, motionera och hålla koll på blodsockret kan du motverka den oönskade inflammationen.

Rätt kost kan dämpa inflammation

Sedan tidigare har den västerländska matens inflammationsdrivande effekter lyfts fram som en orsak till sjukdomar som stroke, cancer, diabetes, hjärtsjukdomar och demens. Att äta en antiinflammatorisk kost innebär att äta sådant som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen, och att undvika bland annat socker och transfetter som kan öka inflammation.

Eftersom en antiinflammatorisk kost till största delen består av olika typer av växtföda är den även rik på fibrer, vitaminer, antioxidanter och andra nyttigheter. Fibrerna är i detta sammanhang särskilt viktiga eftersom de ger energi till de goda bakterierna i våra tarmar. Dessa bakterier kan även de bidra till att bekämpa inflammation och de elakartade bakterier som driver på inflammationsprocessen.

Några utav den antiinflammatoriska kostens principer är följande:

  • Ät mycket råa grönsaker
  • Undvik att hetta upp maten mer än 130 grader
  • Välj gärna vegetabiliskt fett som finns i avokado, kokos, oliver och nötter, men undvik raffinerade oljor och margariner
  • Om du äter kött – se till att välja kött och fisk av god kvalité, helst vildfångat, gräsbetat och ekologiskt.
  • Undvik mejeriprodukter och gluten

Motion kan öka mängden antiinflammatoriska bakterier

Regelbunden fysisk aktivitet har mängder med hälsofördelar – det är inget nytt. Forskning visar till exempel att sammansättningen och aktiviteten hos tarmmikroberna påverkas positivt av motion. När du rör dig ökar produktionen av de tarmbakterier som bildar kortkedjiga fettsyror, vilka i sin tur kan skydda mot olika sjukdomar. Nu har forskare vid University of California San Diego School of Medicine visat att motion även är antiinflammatorisk. Studien, som publicerades online i Brain, Behavior and Immunity, visar att måttlig motion i 20 minuter dämpar inflammation. Så att planera in daglig rörelse är värt sin vikt i guld. Kanske en skön morgonpromenad under 15–30 minuter eller en yogastund på sovrumsmattan som skön start på dagen?

Stress kan förändra vår tarmflora

Att stressa är inte farligt så länge det finns tid för återhämtning. Men om stressen finns där i kroppen en längre tid är det dåligt. Tarmen är kroppens största immunologiska organ och tarmbakterierna stimulerar och ”tränar” vårt immunförsvar. En frisk och balanserad tarmflora består av många olika bakteriearter, och flera studier på djur har visat att stress leder till en förändrad tarmflora. Möss som stressades genom att exempelvis flyttas till nya okända burar reagerade med en minskad mångfald av bakterier i tarmen. De ”snälla” bakterierna, som till exempel laktobaciller, minskade och de mer inflammationsdrivande och sjukdomsalstrande ökade. Så bli medveten, känn efter och hitta sätt som får dig att varva ner och slappna av.

Högt blodsocker – en inflammatorisk bov

Frekvent höga blodsockernivåer kan öka antalet inflammatoriska immunceller i kroppen och samtidigt motverka de celler som jobbar antiinflammatoriskt. Detta i sin tur gör att immunsystemets balans rubbas. Enligt en svensk studie på 64 500 kvinnor innebär förhöjda blodsockernivåer även en ökad risk för inte mindre än fem olika cancerformer. Tecken på höga blodsockervärden är oförklarlig törst, trötthet, oförklarlig viktminskning samt att du ofta är kissnödig. För att undvika högt blodsocker – dra ner på intaget av söta livsmedel och drycker och ät regelbundet och fiberrikt. De där hälsobringande fibrerna finns bland annat i grönsaker, frukt, nötter samt i hela korn som exempelvis havre, amaranth och bovete. För att komponera måltider som bidrar till att blodsockret hålls stabilt är det viktigt att välja långsamma fiberrika kolhydrater som de ovan, samt att kombinera dem med nyttiga fett- och proteinkällor.

 

Referenser:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889159116305645

https://www.psychologytoday.com/us/blog/mood-microbe/201911/stress-inflammation-and-microbes-moody-trinity

https://www.mynewsdesk.com/se/umea_universitet/pressreleases/umeaaforskare-publicerar-studie-hoegt-blodsocker-kopplas-till-cancerrisk-hos-kvinnor-133114

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

 

10 frågor som ger dig bättre koll på din maghälsa - Super Synbiotics

10 frågor som ger dig bättre koll på maghälsan

morgonrutiner för tarmfloran - super synbiotics

Morgonrutiner för dig som vill ta hand om tarmfloran

Meditation och tarmfloran - Super Synbiotics

Meditation och tarmfloran

Nyheter och tips för din tarmflora