kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Så tar du hand om hälsan inför en ny årstid
Super Synbiotic Maghälsa
Ta hand om hälsan ny årstid

Så tar du hand om hälsan inför en ny årstid

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Förr i tiden levde vi i synk med naturen, och årstidernas skiften styrde både vilken mat som fanns tillgänglig och hur mycket sömn vi fick. Idag spenderar vi mer tid inomhus än utomhus, exotiska frukter finns tillgängliga året om, och användningen av skärmar och andra källor till artificiellt ljus bidrar till att manipulera vår dygnsrytm. Men trots att vi idag är mer frånkopplade de naturliga säsongsskiftningarna blir kroppen och hälsan fortfarande påverkad – vare sig vi vill eller inte.

Vanliga problem vid säsongskiften

Skiftningar i väder och ljus gör ofta att vi förändrar våra beteenden, vilket i sin tur kan påverka vår hälsa. Till exempel rör vi på oss mindre när det börjar bli kallt för att spara energi och vi tenderar då även att spendera mer tid inomhus. Detta kan leda till att infektioner och virus sprids lättare och vi går även miste om de positiva effekterna av den fysiska aktiviteten. Några exempel på vanliga problem vid säsongskiften är följande:

  • Allergier
  • Ökad mottaglighet för infektioner och virus
  • Förändrat humör
  • Förändringar i energinivåer

Även tarmfloran påverkas

Tarmfloran är i konstant förändring och påverkas bland annat av vad vi äter, hur mycket vi tränar, hur mycket tid vi spenderar inomhus, var vi bor någonstans och hur mycket kontakt vi har med djur och människor. Till exempel har människor som bor i ett kallare klimat en annorlunda uppsättning tarmbakterier jämfört med personer som bor på varmare platser, och exponering för kalla temperaturer har visat sig påverka tarmfloran tillfälligt.

En utav de viktigaste faktorerna för hur tarmfloran förändras över året är kosten. En studie som gjordes på tarmfloran hos Hadza-befolkningen i Tanzania – en av få jägar-samlar-befolkningar som finns kvar idag – visade att deras tarmflora varierade kraftigt mellan säsongerna. Under regnsäsongen när födan till största delen bestod av bär, honung och annan växtbaserad föda ökade vissa bakterietyper kraftigt i antal. Under den efterföljande torrperioden övergick dieten till att baseras mer på kött vilket ledde till att de tidigare bakterietyperna minskade så mycket i antal att de nästan försvann, medan bakterier som kopplas till köttkonsumtion ökade i antal. Resultaten jämfördes sedan med personer i västvärlden och man kunde konstatera att deras tarmflora inte hade samma variation över säsongerna, och den var mer lik den tarmflora som Hadza uppvisade under torrperioden.

Tips för ett smidigare säsongsskifte

1. Ät efter säsong

Våra kroppar är anpassade för att äta säsongsbaserat – det ger oss en naturlig variation i kosten vilket gör det lättare att få i sig alla näringsämnen vi behöver för bland annat ett starkt immunförsvar. Dessutom är det billigare, bättre för miljön och ofta mer smakrikt. Denna tid på året kan det vara lite skralt med färsk frukt och grönt som är i säsong, då kan det vara ett bra alternativ att välja frysta grönsaker och bär, samt vinterns/höstens rotfrukter och olika typer av kål.

2. Justera dygnsrytmen efter det naturliga dagsljuset

Kortare dagar under vintern gör oss tröttare vilket indikerar att vi behöver sova mer – att gå och lägga sig tidigare är då ett enkelt recept. Nu när våren är på ingång kan vi börja använda soluppgången som riktlinje för när det är dags att gå upp, och i bästa fall kan vi utnyttja morgonljuset för en promenad eller liknande. Försök även att få lite direkt dagsljus mitt på dagen då det hjälper kroppen att reglera dygnsrytmen.

3. Håll ordning på sömnen

Läs gärna vår tidigare artikel om tarmfloran och sömnen här. Bra sömn är avgörande för vår hälsa!

4. Motionera – helst utomhus

Kroppen är gjord för att röra på sig och fysisk aktivitet kan till och med förbättra vår kognitiva förmåga. Om du dessutom kombinerar motionen med utevistelse, så får du både dagsljus, frisk luft och lägre stressnivåer. Dessutom mår tarmfloran bra av att vi vistas i naturen då det kan bidra till mer variation bland tarmbakterierna.

5. Ät extra D-vitamin

För oss nordbor är D-vitamin extra viktigt att tänka på eftersom våra kroppar endast kan bilda D-vitamin med hjälp av solens strålar under sommarmånaderna (då solen står tillräckligt högt). Under våren upplever därför många trötthet och nedstämdhet, vilket i en del fall kan vara kopplat till låga nivåer av D-vitamin.

6. Ta hand om tarmfloran lite extra

Mata tarmbakterierna med prebiotiska fibrer som både finns i färska frukter och grönsaker, men även i baljväxter, nötter, frön, quinoa, bovete med mera.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Tips för en hälsosam påsk - Super Synbiotics

7 tips för en mer hälsosam påsk

Tarmfloran och sömn

Sömnen och tarmfloran påverkar varandra

Motionens betydelse för din hälsa - Super Synbiotics

Motionens betydelse för din hälsa

Nyheter och tips för din tarmflora