kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Sömnen och tarmfloran påverkar varandra
Super Synbiotic Maghälsa
Tarmfloran och sömn

Sömnen och tarmfloran påverkar varandra

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Är det möjligt att en god natts sömn börjar i tarmen? Svaret är ja.

Nästan 20 procent av världens befolkning lider av sömnproblem och spenderar sina nätter vridandes och vändandes i hopp om att få sova. Och alla som stirrat sömnlöst i taket och räknat får vet att det kan vara stressande och oerhört frustrerande. Dagen efter kan dessutom bli en riktig pina och dålig sömn under en längre tid kan orsaka både sjukdomar och påverka minnet. Forskning visar dessutom att dålig sömn påverkar tarmfloran negativt vilket kan bli problematiskt eftersom majoriteten av immunförsvaret huserar just där.

Oregelbundna sovrutiner

En studie som gjordes vid Weizmann Institute of Science i Rehovot, Israel, undersökte vad som händer med tarmfloran vid oregelbundna sömnmönster. Studien fokuserade på avföringsprover från labbmöss och sedan testades även en mindre grupp människor som var påverkade av jetlag.

Studien på mössen visade bland annat att aktiviteten i tarmfloran såg olika ut dagtid jämfört med nattetid. När mössen var vakna och aktiva så sysslade bakterierna i tarmfloran framförallt med att förbränna näringsämnen och reparera DNA. Under perioden på dygnet när mössen vilade och sov, jobbade tarmbakterierna istället med att transportera bort gifter och bygga upp olika delar av tarmfloran. Om mössen däremot hade en rubbad och oregelbunden dygnsrytm, skedde inte samma skiftningar och aktiviteter i tarmfloran vilket indikerar att dygnsrytmen och sömnkvalitén kan ha en påverkan på tarmflorans uppsättning och funktion.

”När studiens testpersoner återgick till mer regelbundna sovvanor sjönk nivåerna av de ohälsosamma bakterierna igen”

Den del av studien som utfördes på människor visade att deltagarna med jetlag hade en ökning av en typ av bakterier som är kända för att vara vanligare hos individer som lider av fetma och diabetes. Dessa bakterier är även associerade med viktökning, ökat blodsocker och högre fettprocent. När studiens testpersoner återgick till mer regelbundna sovvanor sjönk nivåerna av de ohälsosamma bakterierna igen och balansen i tarmfloran stabiliserades.

Störst variation av tarmbakterier

En studie som publicerats i den amerikanska tidskriften Plos One visar också att det kan finnas ett samband mellan tarmfloran och vår sömn. I studien fick testpersonerna sova med avancerade mätverktyg på sig som mätte olika värden i kroppen med fokus på sömnkvalitet. Därefter tog man prover på personernas tarmflora, och kunde därefter se att de som sov bäst också var de som hade den största variationen av bakterier.

Tarmfloran och serotonin

Du kanske känner till att melatonin är sömnhormonet som gör oss trötta. Men för att melatoninet ska skapas krävs ett annat hormon – serotonin, och 95 procent av serotoninet produceras i tarmarna som påverkas av sömnen. Serotoninet beskrivs ofta som ett ”lyckohormon” och har en kraftfull effekt på vårt humör samt kognitiva funktion och spelar även en viktig roll när det gäller våra sömncykler. Att tarmarna hålls i god form är därför viktigt för både humöret, kognitionen och i slutändan sömnen.

Tips för bättre sömn

Så hur gör man för att sova gott? Att träna och motionera, frisk luft, mycket dagsljus samt att sova på regelbundna tider är några av de faktorer som sägs gynna sömnen. Att lägga bort mobilen och att undvika kaffe och te är också exempel på vanliga tips som kan locka fram John Blund. Att lägga sig skönt på rygg i en trygg miljö och att därefter fokusera på andningen sägs också vara bra. Lite mindfulness helt enkelt. Eftersom tarmhälsan även verkar kunna ha en effekt på sömnen så kan en antiinflammatorisk och tarmvänlig kost vara värd att testa.

 

Referenser:

Studie av S Eran Elinav, immunolog och specialist på mikrobiom vid Weizmann Institute of Science i Rehovot, Israel: www.sciencemag.org/news/2014/10/are-your-bacteria-jet-lagged

Studie publicerad i medicinska tidskriften Plos One av amerikanska forskare vid Nova Southeastern University: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0222394 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Antiinflammatorisk kost under semestern - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk kost under semestern

Tips för en hälsosam påsk - Super Synbiotics

7 tips för en mer hälsosam påsk

Ta hand om hälsan ny årstid

Så tar du hand om hälsan inför en ny årstid

Nyheter och tips för din tarmflora