kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Stress och tarmfloran – så hanterar du stressen
Super Synbiotic Maghälsa
stress och tarmfloran

Stress och tarmfloran – så hanterar du stressen

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Visste du att stress kan påverka tarmfloran? I denna artikel kan du läsa mer om vad stress har för inverkan på dina tarmbakterier och vad du kan göra för att dra ner på stressen och lindra effekterna av den.

Tarmen – Vår andra hjärna

I tarmen finns flera miljoner nervtrådar och neuroner som tillsammans utgör det enteriska nervsystemet, även kallat den andra hjärnan. Våra två hjärnor – i huvudet och i magen – må ligga långt ifrån varandra men de är faktiskt i konstant kommunikation, och tillsammans kontrollerar de flera olika grundläggande funktioner som till exempel vårt humör och vårt minne.

Kommunikationen mellan hjärnan och tarmen sker via vad som kallas gut brain axis – vilket huvudsakligen utgörs av vagusnerven. Vagusnerven sträcker sig från längst ner längst bak på hjärnan, hela vägen ner till tjocktarmen. Därifrån förgrenar den sig ut till ett flertal viktiga organ.  Vagusnerven är också en viktig komponent i det parasympatiska nervsystemet som aktiveras när kroppen är i vila.

Detta händer i tarmen vid stress

Vid stress utsöndras bland annat hormonerna adrenalin, noradrenalin och kortisol. Förr i tiden kunde dessa hormoner hjälpa oss att bli lite extra alerta och reaktionssnabba vid till exempel en hotfull situation. I dagens samhälle uppstår hotfulla situationer inte längre i lika hög grad, men samma stressrespons aktiveras i kroppen om vi till exempel är sena till jobbet eller oroar oss över ekonomin. Om vi dessutom håller höga stressnivåer under längre perioder eller inte får utlopp för stressen så kan stresshormonerna ligga kvar i blodomloppet vilket kan ha en negativ effekt på hälsan.

” I dagens samhälle uppstår hotfulla situationer inte längre i lika hög grad, men samma stressrespons aktiveras i kroppen om vi till exempel är sena till jobbet eller oroar oss över ekonomin.”

Stresshormonerna är framförallt ogynnsamma för balansen i tarmfloran – de godartade bakterierna minskar i antal medan de elakartade bakterierna trivs och förökar sig. Detta kan bland annat leda till problem med matsmältningen och magproblem som diarré och förstoppning. I längden kan obalans i tarmfloran även leda till ökad inflammation i kroppen vilket kopplats till ett flertal hälsoproblem och sjukdomar.

Så hanterar du stress och tar hand om tarmfloran

I dagens samhälle är stress en naturlig del av livet och det är i princip omöjligt att eliminera stress helt och hållet. Det vi däremot kan göra är att lära oss att hantera stress bättre och ta hand om vår kropp på ett sådant sätt att vi kompenserar för den negativa effekten av stress. Här nedan följer en lista med tips för hur vi kan motverka stressen och dess hälsoeffekter.

 

  • Mindfulness och meditation

Både mindfulness och meditation har i forskningsstudier visat sig kunna minska både de fysiska och psykiska effekterna av stress. Om du aldrig testat mindfulness eller meditation förut så kommer här några användbara tips: (1) Börja kort – 2 minuter räcker som start. Därefter kan du trappa upp. (2) Välj samma tid varje dag för din meditation, detta gör det lättare att skapa en vana som håller i längden. (3) Sätt en timer så slipper du hålla koll på tiden själv. (4) Ta hjälp! Det finns mängder av videoklipp, podcasts och appar som kan hjälpa dig att komma igång.

  • Stärk tarmfloran

Ta hand om de goda tarmbakterierna! Genom att se till att de goda tarmbakterierna får den mat de vill ha och att de trivs, kan vi skapa bättre förutsättningar för en balanserad tarmflora. De goda magbakteriernas favoritföda är växtfibrer, som även kallas prebiotika. Se därför till att få in rikligt med färska frukter och grönsaker i din dagliga kost. Det går även att fylla på med goda bakterier via både kosttillskott (synbiotika och probiotika) och till viss del via maten (fermenterade livsmedel).

  • Måttlig motion

Forskning indikerar att måttlig motion kan förbättra tarmflorans komposition och öka mängden goda bakterier. Dock verkar det som att riktigt hård träning kan ha motsatt effekt. Promenader har dessutom visat sig vara ett effektivt sätt att hantera stress. För allmänhälsa rekommenderas 30 minuters rörelse minst 5 dagar i veckan, där man svettas och blir lite andfådd.

  • Vistas i naturen

Att vara i naturen kan både ha en lugnande effekt och bidra till en friskare tarmflora. Bland annat har en forskningsstudie visat att bara 20 minuter i naturen kan göra att nivåerna av stresshormoner sjunker. Se dock till att få in utevistelsen när det fortfarande är ljust ute, och undvik att använda telefonen.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Tips för bättre energi - Super Synbiotics

Vintertrötthet – 5 tips för mer energi i vardagen

mindful eating medvetet ätande super synbiotics

Mindful eating – medvetet ätande för en lugnare mage

Antibiotika tarmfloran probiotika prebiotika synbiotika

Så påverkas tarmfloran av antibiotika

Nyheter och tips för din tarmflora