Vardagsmotion - fördelaktigt för tarmfloran - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Vardagsmotion – fördelaktigt för tarmfloran

För många av oss innebär vardagen mycket stillasittande. Vi kanske kör bil eller åker buss till jobbet, där vi i sin tur tillbringar tiden framför datorn för att sedan åka hem igen och landa i tv-soffan. Att bryta våra stillasittande mönster och se till att röra på oss varje dag har mängder av positiva hälsoeffekter samtidigt som det gör oss både piggare och gladare. Dessutom gynnas de goda bakterierna i tarmen, vilket gör oss mer motståndskraftiga mot bland annat infektioner och stress. I den här artikeln förklarar vi vad vardagsmotion innebär och berättar mer om alla positiva effekter regelbunden motion har för både tarmfloran och allmänhälsan.

Vad innebär vardagsmotion?

Vår hälsa påverkas av hur mycket vi rör på oss, och här är långvarigt stillasittande är en av de stora bovarna i dramat. Även om vi tränar på gym eller spelar en svettig padel-match några gånger i veckan behöver vi daglig motion för att både kroppen och hjärnan ska må bra. Vardagsmotion innebär precis just det – motion som är ett naturligt inslag i tillvaron. Vardagsmotion kan vara allt från att cykla eller gå till jobbet, välja trapporna framför hissen, ta en promenad på lunchen och att stå upp och jobba till trädgårds- och hushållsarbete.

Rekommendationen är att vi behöver röra på oss i minst 30 minuter varje dag, på ett sätt som gör att vi blir lätt andfådda. Hur länge och på vilket sätt vi motionerar går såklart att anpassa efter ålder och individuella förutsättningar. Vill du till exempel dela upp dagens 30 minuter i kortare perioder går det lika bra, men minst 10 minuter åt gången är att föredra. Överlag gäller att ju mer rörelse vi lyckas få in i vardagen, desto bättre mår vi, och de negativa effekterna av stillasittande minskar.

“För att motionen ska ge önskat resultat bör den innehålla ett betydande moment av ansträngning; man bör bli lite andfådd och gärna lite svettig, åtminstone mellan skulderbladen.” Professor Stig Bengmark

Vardagsmotion har många positiva hälsoeffekter

Vi är inte gjorda för den stillasittande tillvaro många av oss lever i idag – vi är tvärt om gjorda för att röra på oss. När vi motionerar händer massor av positiva saker i kroppen som gör oss både piggare och starkare. Regelbunden motion kan till och med minska risken flera sjukdomar som till exempel hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2, vissa former av cancer, benbrott och psykisk ohälsa som demens och depression.

Starkare muskler skyddar både lederna och skelettet. Samtidigt förbättras vår rörlighet och balans, vilket i sin tur minskar risken för fallskador och benbrott. När vi motionerar regelbundet påverkas också våra blodfetter, blodtrycket och blodsockret positivt.

Ytterligare en positiv hälsoeffekt av vardagsmotion är att blodcirkulationen ökar, vilket gör det möjligt för cellerna att ta upp mer syre. Då blir det lättare för kroppen att ta hand om sådant som är skadligt, som till exempel förhöjda nivåer av stresshormonerna adrenalin och kortisol. Tack vare regelbunden motion blir vi mer motståndskraftiga mot stress och sover bättre.

Även hjärnan påverkas positivt. När vi rör på oss frigörs signalsubstanserna dopamin och serotonin som gör att vi direkt känner oss gladare. Endorfiner, som brukar kallas för kroppens eget morfin, frigörs också när vi motionerar och vi känner oss både nöjdare och piggare. Vi får dessutom bättre minne, lättare att lära oss nya saker och lösa problem och bättre koncentrationsförmåga. Motion gör samtidigt att muskelcellerna börjar producera proteiner, som sedan sprids med blodet. Dessa proteiner är smärtstillande, uppiggande och motverkar både stress och depression. När vi tränar regelbundet ökar även hjärnans prestationsförmåga och gör att vi både får bättre impulskontroll och mindre ångest.

Vardagsmotion är viktig för tarmfloran

Forskning visar att motion har en positiv inverkan på tarmfloran och de goda bakterierna som huserar där. Studier som gjorts på stillasittande personer som fick börja träna regelbundet visade att mängden tarmbakterier som ökar produktionen av viktiga, kortkedjiga fettsyror som skyddar oss mot bland annat gastrointestinala sjukdomar och koloncancer, ökade hos samtliga.

Studier visar också att personer som motionerar regelbundet har en annorlunda tarmflora än personer med en mer stillasittande livsstil. När tarmfloran är balanserad och välmående blir den mer resistent mot stresshormoner som adrenalin och kortisol.

Hård träning är dock inte bara positivt, utan kan samtidigt ha en nedbrytande effekt på kroppen då vårt immunförsvar försvagas tillfälligt så att vi blir mer mottagliga för infektioner. Vardagsmotion är ett mer skonsamt sätt att motionera, då det inte bryter ner kroppen på samma sätt. Samtidigt stärks tarmfloran, som är hem till hela 70 % av vårt immunförsvar, när vi rör på oss. På så sätt blir vi också mindre känsliga mot de infektioner som kan uppstå när vi tränar.

Läs gärna mer om motion, som är en av professor Stig Bengmarks tre grundpelare för en god hälsa tillsammans med riktigt ätande och stresskontroll.

 

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 20 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora

Hallo

Det ser ut til at du er i Norge. Besøk vår norske nettside her www.supersynbiotics.no