kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Tarmfloran/Balansera immunförsvaret istället för att boosta
Super Synbiotic Maghälsa
Balansera vs boosta immunförsvaret - Super Synbiotics

Balansera immunförsvaret istället för att boosta

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Det cirkulerar många tips och genvägar för att boosta immunförsvaret och hälsan. Men vad betyder det egentligen att boosta immunförsvaret? Går det ens att göra?

Vad menas med att boosta immunförsvaret?

När vi pratar om att boosta immunförsvaret så är det egentligen att balansera det som vi är ute efter. Immunsystemet består utav flera olika delar som alla är i konstant rörelse och för att balansera dessa delar så är det långsiktiga lösningar som gäller.

För att balansera immunförsvaret är ett bra ställe att börja på att se över sin livsstil. Bland de viktigaste faktorerna är sömn, nutrition och stresskontroll. Men även att upprätthålla en hälsosam och balanserad tarmflora.

En stor del av immunförsvaret sitter i tarmen

I din tarm finns 100 000 miljarder bakterier av fler än 1 000 olika sorter. Tillsammans utgör dessa mikroorganismer din tarmflora – en viktig sammansättning bakterier som utgör cirka 70 procent av ditt immunförsvar. Det finns såväl goda som onda bakterier och sammansättningen i just din tarm, ja den hänger nära samman med dina dagliga val när det gäller kost, stresshantering och motion.

Så balanserar du ditt immunförsvar

1. Jobba långsiktigt istället för att ta till genvägar

C- och D-vitamin är viktiga ämnen för att bibehålla immunförsvarets normala funktion. Men istället för att använda dessa mikronäringsämnen som ”quick fixes” när det redan börjar svida i halsen, är det mer effektfullt att jobba för ett fullvärdigt näringsintag och en balanserad tarmflora på lång sikt. Att din inre skyddande armé helt enkelt är så stark som möjligt när det väl gäller.

2. Ät en fiberrik och varierad kost

Forskare är överens om att våra tarmbakterier har en stark inverkan på vår kropp och en obalans bland dem kan ställa till med mycket besvär. För få goda bakterier kan öka risken för bland annat diabetes, övervikt och andra livsstilssjukdomar. Så vad gör man för att hålla bakterierna glada på lång sikt? Botanisera i frukt- och grönsaksdisken redan idag för fibrer, näring och en stark tarmflora framöver. Fermenterat är toppen. Mjölksyrabakterier fungerar nämligen som ett skydd mot mer ovälkomna bakterier. För mycket snabba kolhydrater och dåligt fett gynnar de dåliga och sjukdomsalstrande bakterierna så undvik dem så gott det går.

För att immunförsvaret ska fungera optimalt så behöver vi ha tillgodosett kroppens behov av olika näringsämnen. Se därför till att variera din kost och välja näringstäta livsmedel. Kosttillskott kan fungera som komplement om du inte får i dig tillräckligt av ett visst näringsämne.

3. Lär dig hantera stress

Såväl hjärnan som tarmfloran påverkas negativt av för mycket stress och för lite återhämtning. När stressnivån är hög läser kroppen in fara och gör dig redo för kamp eller flykt. Kroppen flyttar helt enkelt fokus från viktiga funktioner som till exempel matsmältning och tarmfunktion. Så för att skapa en balanserad tarmflora kan det vara bra att känna efter. Är jag stressad? Vad får just min puls att gå ner? Bli medveten och låt inte stressen sätta bo i din kropp. Mer om stresskontroll hittar du här.

Ingen ingefärashot i världen kan trolla fram ett starkt immunförsvar över en natt. Men god sömn, motion och en fiberrik kost gör susen på lång sikt. Ta medvetna val för hälsan redan idag!

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

 

 

Huden och tarmfloran - Super Synbiotics

Tarmfloran och huden – så kan en god tarmflora ge dig bättre hy

Välj rätt probiotika synbiotika - Super Synbiotics

Kosttillskott för magen – Välj rätt probiotika/synbiotika

Vilka mjölksyrabakterier fungerar? - Super Synbiotics

Vilka mjölksyrabakterier fungerar egentligen?

Nyheter och tips för din tarmflora