kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Tarmfloran/Fyra saker som kan rubba balansen i tarmfloran – och vad du kan göra åt det
Super Synbiotic Maghälsa
Fyra saker som kan rubba balansen i tarmflora - Super Synbiotics

Fyra saker som kan rubba balansen i tarmfloran – och vad du kan göra åt det

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Idag är vi mer medvetna än någonsin om vår maghälsa. Vi vet hur viktig en välmående och balanserad tarmflora är för allt från matsmältningen till vår mentala hälsa och vårt immunförsvar. Men hur kan det då komma sig att vår maghälsa fortfarande är ur balans – kanske till och med ännu mer nu än tidigare? I den här artikeln har vi listat faktorer i vår moderna livsstil som kan rubba balansen i tarmfloran och ger dig tips på vad du kan göra för att motverka dem.

1. Kosten

Fibrer, som du till exempel hittar i grönsaker, frukt, nötter och fullkorn, bidrar till både en ökad mängd och mångfald av goda bakterier. Dessa goda bakterier upprätthåller balansen i tarmfloran och stärker immunförsvaret genom att bilda kortkedjiga fettsyror som har en antiinflammatorisk effekt. Att äta en fiberrik kost kan dessutom hjälpa till att sänka blodtrycket. Dock får de flesta av oss bara i sig hälften av den mängd fibrer vi behöver varje dag.

För mycket animaliska livsmedel i kombination med för lite fibrer har också en negativ inverkan på maghälsan. Studier har visat att en kost som innehåller stora mängder animaliska livsmedel som ägg, kött och mejeriprodukter gav en ökad mängd galltoleranta mikroorganismer i tarmen. Dessa mikroorganismer behövs för att bryta ner fett, men kan samtidigt ge upphov till inflammationer.

Utöver en kost som inte innehåller tillräckligt mycket fibrer i kombination med för mycket animaliska livsmedel har även ett för stort intag av raffinerade kolhydrater och socker en negativ inverkan på vår maghälsa. Socker och raffinerade kolhydrater ger näring åt de skadliga bakterierna i tarmen och rubbar därmed balansen i tarmfloran.

2. Frekventa antibiotikabehandlingar

Antibiotika angriper inte bara de bakterier som orsakar infektioner, utan även de goda bakterierna du har i magen. Studier har visat att en antibiotikabehandling kan minska mängden goda bakterier i tarmen med så mycket som en tredjedel. Dessutom rubbas balansen mellan olika bakteriearter och andra mikroorganismer som tarmfloran behöver för att vara i harmoni. Och även om många av de bakteriearter som skadats av antibiotikabehandlingen återhämtat sig en månad efter behandlingen fanns det somliga arter som fortfarande inte gjort det efter hela sex månader.

3. För lite tid ute i naturen

Vår moderna livsstil tar oss allt längre ifrån naturen, vilket är en av de största bovarna i dramat när det kommer till vår försämrade maghälsa. Studier som gjorts på gruppen Hadza i Tanzania – ett av de sista kvarlevande jägar- och samlarsamhällena i världen – visade att deras naturnära livsstil gjort tarmfloran så stark att den inte tog någon skada av antibiotika. Att leva nära naturen innebär att ekosystemet får möjlighet att hela tiden förstärka kroppens återhämtningsprocess. Därför kan för lite tid ute i naturen göra oss mer sårbara för yttre påfrestningar som exempelvis antibiotikakurer, då våra kroppar inte får den hjälp till återhämtning de behöver. När vi minskar tiden vi tillbringar i naturen tillsammans med djur och andra människor minskar vi också mångfalden av goda mikroorganismer i tarmfloran vilket skadar vår maghälsa.

4. Stress och sömnbrist

Höga stressnivåer och dålig sömn går ofta hand i hand och är samtidigt skadligt för tarmfloran. Tarmen och hjärnan har en konstant pågående dialog där en obalanserad tarmflora kan göra dig stressad samtidigt som stress kan rubba balansen i tarmfloran. Stress har en väldigt stor inverkan på vår maghälsa där varken sömn eller motion helt kan motverka de negativa effekter som kommer av för höga stressnivåer.

Hur vi sover påverkar maghälsan genom hjärtrytmen, där rubbningar i hjärtrytmen även kan rubba balansen i tarmfloran. Man har sett att personer som flyger långa sträckor och lider av jet-lag kan ha svårt att gå ner i vikt. Vidare studier har visat att det kan bero på att tarmfloran anpassat sig genom att utveckla en bakterieflora som skapar insulinresistens, vilket kan leda till viktökning. Även om det inte är lika påtagligt som jet-lag innebär vår livsstil idag att vi ofta utsätts för ljuskällor sent på kvällen från exempelvis telefonen – det kan störa hjärtrytmen och därmed skada maghälsan.

Vad kan du göra för att ta hand om din mage?

Idag vet vi mer om hur våra kroppar fungerar än någonsin tidigare. Och ju mer medvetna vi är om vad som ställer till problem för vår hälsa, desto lättare blir det för oss att faktiskt göra något åt det. Om balansen i tarmfloran blivit rubbad behöver vi hjälpa kroppen att återställa denna balans och sedan bibehålla den.

Kosten är förstås den viktigaste faktorn, då vi kan se till att få i oss fibrer och andra näringsämnen som främjar de goda bakterierna i tarmen. Utöver att boosta tarmen med en till största delen växtbaserad kost med mycket fibrer, kan du även påverka tarmhälsan genom att motionera regelbundet, tillbringa tid i naturen tillsammans med djur och andra människor, meditera för att sänka dina stressnivåer och se till att sova gott.

Det går även att ta tillskott av goda bakterier och fibrer. Vid en pågående antibiotikakur kan du exempelvis tillsätta mjölksyrabakterier och fibrer för att kompensera för antibiotikans effekter. Tänk bara på att vänta minst två timmar efter att antibiotikan intagits, innan du tar synbiotikan.

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

Referenser

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3996546/

https://www.nature.com/articles/nature12820

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25417104/

Huden och tarmfloran - Super Synbiotics

Tarmfloran och huden – så kan en god tarmflora ge dig bättre hy

Balansera vs boosta immunförsvaret - Super Synbiotics

Balansera immunförsvaret istället för att boosta

Välj rätt probiotika synbiotika - Super Synbiotics

Kosttillskott för magen – Välj rätt probiotika/synbiotika

Nyheter och tips för din tarmflora