Mat som bidrar till att hjärnan fungerar som den ska - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Mat som bidrar till att hjärnan fungerar som den ska

Säkert har du någon gång haft ont i magen när du varit stressad och nervös, känt ett härligt pirr i magen av att se fram emot något eller fått höra att du ska lita på magkänslan. Det är ingen slump – man har nämligen kunnat se att magen och hjärnan kommunicerar med varandra. Och precis som att stress och andra psykologiska faktorer påverkar maghälsan, så har balansen i tarmfloran stor inverkan på hur våra hjärnor mår. En obalans i tarmfloran kan exempelvis bidra till flera olika problem kopplade till vår psykiska hälsa. I den här artikeln berättar vi om hur antiinflammatorisk kost och rätt vitaminer kan göra både magen och hjärnan glada.

Bakterierna vi har i tarmen påverkar hjärnan

Även om magen och hjärnan både ligger långt ifrån varandra i kroppen och har helt olika huvudfunktioner påverkar de varandra i väldigt stor utsträckning. När vi är stressade och våra hjärnor inte är i balans påverkar det vår maghälsa. Samtidigt påverkas hjärnan när vår tarmflora inte är i harmoni. Magen och hjärnan kommunicerar med varandra via vad som brukar kallas för tarm-hjärna-axeln, som innefattar nervsystemet, blodet och immunsystemet. Forskare har sett att de cirka 2 kg mikrober vi har i tarmfloran har en betydande inverkan på kommunikationen mellan magen och hjärnan. Studier som gjorts på möss har bland annat visat att möss som saknade en välmående och balanserad tarmflora visade tecken på oro och depression. Andra studier som gjorts på människor visade att en obalanserad tarmflora kan orsaka symptom som liknar dem vid depression, autism och schizofreni. Det finns också flera studier som identifierat skillnader i tarmbakterierna mellan friska personer och personer med till exempel depression, autism, schizofreni, bipolär sjukdom och Parkinsons sjukdom.

En antiinflammatorisk kost skapar balans i tarmfloran

När vi stressar mycket, äter processad mat eller har en stillasittande livsstil rubbas balansen i tarmfloran. De goda bakterierna i tarmen blir färre och svagare, vilket lämnar mer utrymme åt de elakartade bakterierna. Dessa onda bakterier bidrar till att det kan uppstå inflammationer i kroppen, och har även en negativ inverkan på hur våra hjärnor mår. Ett bra sätt att ta hand om tarmfloran och ge näring åt de goda bakterierna i magen är genom att äta en antiinflammatorisk kost.

Antiinflammatorisk kost är – precis som det låter – en kost som bidrar till att dämpa och hämma inflammationer i kroppen. Det som ofta kallas för akuta inflammationer och visar sig i form av rodnad eller svullnad är inte skadligt, utan bara ett naturligt sätt för kroppen att skydda sig mot hot från exempelvis kemikalier. Det som däremot är skadligt för oss är den låggradiga inflammationen som ligger och pyr i kroppen under en längre tid och kan leda till att vi drabbas av sjukdomar. Att äta antiinflammatoriskt är ett bra sätt att dämpa och hålla tillbaka låggradig inflammation.

Så äter du antiinflammatoriskt

En antiinflammatorisk kost är till stor del växtbaserad och med andra ord fylld av nyttiga fibrer, vitaminer och antioxidanter. Samtidigt som du boostar kroppen med alla antiinflammatoriska nyttigheter är det bra att undvika mat som kan bidra till att öka inflammationen i kroppen, som till exempel processad mat, socker och transfetter.

Det finns massor av goda, antiinflammatoriska livsmedel som du kan frossa i för att ge näring åt både kroppen och tarmfloran. Fyll tallriken med gröna bladgrönsaker, frukt och bär, nötter, fröer, glutenfria sädesslag som amarant, durra och quinoa, baljväxter, fermenterad mat som exempelvis kimchi och vildfångad fisk. Krydda gärna med antiinflammatoriska kryddor som gurkmeja, cayennepeppar, kryddnejlika och ceylon-kanel.

Det är också en god idé att undvika inflammatoriska livsmedel. Bland dessa hittar du bland annat socker, raffinerade kolhydrater som till exempel vitt bröd, vitt ris och pasta, friterad eller stekt mat, rött och processat kött, härdade fetter som exempelvis margarin, gluten och mjölkprodukter.

Våra hjärnor behöver B-vitamin för att må bra

 Utöver en hälsosam, balanserad och antiinflammatorisk kost som håller tarmfloran i balans är det viktigt för våra hjärnors funktion att vi får i oss B-vitamin. Vitamin B9, som ofta kallas för folat, vitamin B6 och vitamin B12 spelar alla en viktig roll för hjärnhälsan, där brister kunnat kopplas till bland annat demens och depression. Forskning har visat att personer med låga nivåer av folat och vitamin B-12 löpte dubbelt så hög risk att drabbas av Alzheimers.  B-vitaminerna, och då främst folat, hjälper samtidigt till att sänka nivåerna av homocystein. För höga nivåer av homocystein är skadligt för våra hjärnor och kan leda till depression och demens.

Vitamin B12 får du i dig genom fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost, men det finns även i fermenterade livsmedel som kimchi, kefir och kambucha – som dessutom är antiinflammatoriska. Potatis, spannmål och bär är goda källor till vitamin B6, och folat hittar du i alla mörka bladgrönsaker, kål, bönor, kikärtor, linser, frukt och bär.

 

 

Referenser: 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-b12?AspxAutoDetectCookieSupport=1

https://stigbengmark.com/tarmens-och-hjarnans-kommunikation-tarm-hjarna-axeln/

https://supersynbiotics.se/maghalsa/kost/vad-ar-antiinflammatorisk-kost/

https://n.neurology.org/content/56/9/1188.1.long

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17729191/

 

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora