Ont i magen - Vad är orsaken och vad kan du göra? - Super Synbiotics

Ont i magen – Vad är orsaken och vad kan du göra?

Att ha ont i magen är ett vanligt problem och kan bero på en mängd olika orsaker. Plötsligt magont kan bland annat vara orsakat av magsjuka eller förstoppning, men har du däremot ont i magen eller magproblem under en längre tid så kan det ha en koppling till din tarmhälsa och tarmflora. Detta är exempelvis fallet vid känslig mage eller vid tarmsjukdomar som IBS och IBD.

Professor Stig Bengmark har forskat i över 30 år på tarmflorans betydelse för hälsan. I artikeln nedan får du bland annat ta del av hans forskning om att stärka tarmfloran. 

 

 

Vad är tarmfloran?

Tarmfloran utgörs av de biljontals bakterier och mikroorganismer som huserar i våra tarmar och är ansvariga för bland annat 70% av vårt immunsystem, tarmens kondition, matsmältningen och näringsupptaget. Med andra ord är dessa bakterier oerhört viktiga för att kroppen ska fungera på bästa sätt.

I tarmfloran finns både goda och onda bakterier. Vid optimal hälsa består tarmfloran av cirka 80% goda bakterier. Obalans i tarmfloran innebär att antalet goda bakterier i tarmen minskar, vilket ger utrymme för onda bakterier att föröka sig och ta över. Detta kan exempelvis ske till följd av stress, fiberfattig kost eller antibiotika. Obalansen kan påverka hälsan negativt genom exempelvis magproblem, ont i magen eller känslig mage.

Stressmage – Funktionell Dyspepsi

Funktionell dyspepsi, även känt som känslig mage eller stressmage, innebär att nerverna i magsäcken och tolvfingertarmen är känsliga vilket skapar problem när de spänns ut av mat. Vanliga symtom är ont i magens översta del, uppblåsthet och illamående, men symtomen kan skilja sig från person till person.

Stress påverkar tarmfloran negativt, och kan öka symtomen vid känslig mage. När vi upplever stress frisätts ämnena adrenalin, noradrenalin och dopamin. Våra immunceller och de goda tarmbakterierna är mycket känsliga för dessa hormoner och signalsubstanser, samtidigt som mindre hälsosamma bakterier trivs och gärna förökar sig bland stresshormoner. Längre perioder av stress kan därför göra att tarmfloran hamnar i obalans.

Så stärker man tarmfloran – Professor Stig Bengmarks forskning

En balanserad tarmflora vilar på tre grundpelare: kost, motion och stresskontroll. 4 tips för en bättre tarmflora är:

– Antiinflammatorisk kost: Professor Stig Bengmarks forskning förespråkar en antiinflammatorisk kost full av frukt och grönsaker – tarmbakteriernas favoritmat.

– Mer motion: Att röra på sig gör att magen och tarmen kommer igång och lättare kan ta hand om maten.

– Minska stressen: Försök att stressa mindre och avsätt tid för återhämtning och nedvarvning. Lugna promenader, andningsövningar och meditation kan också vara till hjälp. Testa dig fram till en metod som passar dig!

– Stärk tarmfloran genom att tillsätta goda bakterier och fibrer: För att stärka och återställa balansen i tarmfloran kan vi hjälpa den på traven genom att tillsätta goda bakterier och fibrer.

 

Mjölksyrabakterier & fibrer för din mage

Synbiotic® är ett kosttillskott med mjölksyrabakterier och ett högt fiberinnehåll för magen – tidigare endast tillgängligt för kliniska studier och forskning.

Köp Synbiotic här

nyheter och tips för din tarmflora

Hallo

Det ser ut til at du er i Norge. Besøk vår norske nettside her www.supersynbiotics.no