kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Maghälsa/Om tarmfloran – Bakterierna i vår mage
Super Synbiotic Maghälsa

Om tarmfloran – Bakterierna i vår mage

Varför är bakterierna i magen så viktiga? Och vad är egentligen tarmfloran? I denna artikel pratar vi bland annat om tarmflorans ursprung, olika typer av magbakterier och deras funktion, samt går igenom hur du skapar en fördelaktig miljö för din tarmflora.

Bakterier finns överallt

Bakterier hade länge ett dåligt rykte då de förknippades med sjukdomar och infektioner. Idag vet vi dock att vår kropp är full av bakterier – mestadels goda men även onda – och de finns bland annat på huden, i underlivet och i andningsvägarna. En stor del av bakterierna i kroppen hittar vi i magen, närmare bestämt i mag-tarmkanalen. Här finns runt 100 000 miljarder bakterier som tillsammans väger mellan 1,5-2 kilo. Tillsammans utgör dessa bakterier vår tarmflora som även kallas mikrobiota.

Hur får vi vår tarmflora?

tarmflora

Under de första fyra åren av vårt liv läggs grunden till tarmfloran. De första bakterierna ärver vi av vår mamma vid födseln och senare genom modersmjölken. När vi sedan exponeras för nya miljöer och nya människor, utökas tarmfloran med fler bakteriearter och stammar. Tarmfloran blir till slut en individuell uppsättning bakterier som är så pass unik och specifik att man i princip skulle kunna identifiera en person genom en analys av dennes avföring.

Tarmfloran är dock under ständig förändring och tarmens slemhinna förnyas så ofta som var tredje dag. Sådant som dålig kost, antibiotika-behandlingar eller exponering för nya bakterier (till exempel i samband med utlandsresor) är sådant som kan förändra tarmflorans uppsättning.

Olika typer av bakterier

Det finns många olika typer av bakterier – bland annat kan de delas upp i olika arter och stammar. Men det är också vanligt att tala om goda och onda bakterier. Det finns även neutrala bakterier som varken är goda eller onda men som spelar en viktig roll för matsmältningen.

Mjölksyrabakterier är en typ av goda bakterier som är vanliga i probiotika-tillskott och i olika typer av mjölkprodukter. Trots sitt namn har mjölksyrabakterier ingenting med mjölk att göra, utan har fått sitt namn baserat på sin förmåga att jäsa olika sockerarter och omvandla dem till mjölksyra.

Skapa en bra tarmmiljö

vad är tarmfloran

För att skapa en bra tarmmiljö där de goda bakterierna trivs är det flera faktorer som spelar in. Till exempel är det viktigt att pH-värdet i tarmen inte är för högt då de goda bakterierna trivs bäst i en sur miljö. Om pH-värdet i tarmen blir för högt ger det möjlighet för onda bakterier att växa och ta över då de goda bakterierna inte trivs lika bra – detta skapar obalans i tarmfloran vilket även kallas dysbios. Dysbios kan orsakas av sådant som dålig kost, antibiotika, och långvariga problem med förstoppning.

För att behålla balansen i tarmfloran finns det flera saker att tänka på:

Att göra:

  • Ät rätt – Fokusera på att få i dig både goda bakterier och fibrer. Fermenterade grönsaker som surkål och kimchi, råa och färska grönsaker, frukter, bär, baljväxter samt vissa sädesslag är exempel på bra livsmedel.
  • Stressa ner – Långvarig stress kan påverka tarmfloran negativt. Mindfulness, lugna promenader och bra sömn kan bidra till ökat välbefinnande och därmed en mer välmående tarmflora.
  • Rör på dig – genom regelbunden motion kan vi både främja hälsosamma vanor, underlätta tarmfunktionen och hjälpa kroppen att stressa ner.

Att undvika:

  • Stress
  • Antibiotika
  • Alkohol
  • Socker
  • Allmänt närings- och fiberfattig kost

Tarmfloran – den andra hjärnan

Prebiotika – Fibrer för tarmfloran

Nyheter och tips för din tarmflora