kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Professor Bengmarks antiinflammatoriska kostråd
Super Synbiotic Maghälsa

Professor Bengmarks antiinflammatoriska kostråd

Då inflammation tros ligga bakom många vanliga livsstilssjukdomar vi upplever idag har den antiinflammatoriska livsstilen och kosten vuxit i popularitet. En antiinflammatorisk kost bygger på att ta hand om tarmfloran och se till att ge tarmbakterierna rikligt med föda. För dig som vill leva mer antiinflammatoriskt kommer här våra fem bästa kostråd:

1. Begränsa socker och sockerlik mat då det bidrar till förhöjt blodsocker vilket i sin tur kan skapa inflammation. Undvik läsk, godis, bröd, pasta, kokt ris och varma rotfrukter (ät rotfrukterna kalla istället eftersom sockret då återgår till fibrer genom en process som kallas re-kristallisering).

2. Undvik så långt som möjligt inflammationsframkallande proteiner som kasein (mejerivaror), gluten (vete, råg och korn) och zein (majs).

3. Låt majoriteten av din kost bestå av färska råa (djupfryst går också bra) grönsaker och frukter med låg sockerhalt. Ät även föda rik på antioxidanter, växtprotein och växtfibrer så som glutenfria sädeskorn (amaranth, durra och teff), quinoa, fröer, ärtor, bönor, linser och nötter. Smaksätt maten med antiinflammatoriska kryddor som till exempel kryddnejlika, gurkmeja och peppar.

4. Sänk värmen när du lagar mat då det vid hård uppvärmning kan bildas giftiga och inflammationsframkallande ämnen som till exempel akrylamid. Försök att aldrig upphetta maten över 120-130 grader.

5. Begränsa intaget av långkedjiga fettsyror som skapar inflammation – till exempel animaliska fetter från gris och ko, samt oliv-, raps- och solrosolja. Använd istället fetter med kortare kedjelängder som kokos- och avokadofetter.

6. Bonustips! För dig som vill boosta hälsan – komplettera kosten med vitamin D, omega 3, gurkmeja och mjölksyrabakterier.

Vill du ha mer information? Kolla in professor Bengmarks fullständiga lista här.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

Prebiotika – Fibrer för tarmfloran

Fiberrik frukostsmoothie

Overnight oats med chia och havre

Nyheter och tips för din tarmflora