kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Ta hand om din hälsa i vinter
Super Synbiotic Maghälsa

Ta hand om din hälsa i vinter

När det är kallt, mörkt och sjukdomar cirkulerar vilt på dagis, skolor och arbetsplatser, påminns de flesta om vikten av att ha ett starkt immunförsvar. Men vad är egentligen immunförsvaret? Och hur tar vi bäst hand om det?

Vad är immunförsvaret?

Immunförsvaret utgörs av ett nätverk av celler, vävnader och organ som har som huvuduppgift att skydda kroppen mot virus, bakterier och sjukdomar. En viktig del av immunförsvaret är de vita blodkropparna som spelar en avgörande roll i att försvara kroppen mot främmande organismer.

”70 procent av immunförsvaret sitter i tarmen”

Den allra största delen av immunförsvaret – hela 70 procent! – sitter dock i tarmen. Tarmfloran består av flera tusen miljarder bakterier, där majoriteten är goda bakterier. Det finns även onda bakterier i tarmen, som gärna förökar sig om vi äter ohälsosamt, stressar mycket och slarvar med motionen.

Tarmfloran är en del av det så kallade adaptiva immunförsvaret vilket är den del av immunförsvaret som vi själva kan påverka med hjälp av kost och livsstil. För att tarmfloran ska kunna göra sitt jobb, är det därför viktigt att vi ser till att de goda bakterierna trivs, samt att de onda bakterierna inte blir för många.

3 saker du kan göra för att boosta immunförsvaret:

1. Ta hand om tarmfloran – Addera en matsked fermenterade grönsaker till både lunch- och middagstallriken för en daglig dos av mjölksyrabakterier och fibrer (Läs mer om fibrer här). Du kan även vid behov komplettera kosten med tillskott som Synbiotika.

2. Lägg extra fokus på maten – Variera din kost med många olika sorters frukter och grönsaker. Satsa framförallt på gröna blad för vitaminer och mineraler, bär och citrusfrukter för antioxidanter och c-vitamin, samt avokado och nötter för bra fett. Försök även äta grönsaker rika på fibrer som lök, linser och broccoli.

3. Smaksätt med nyttiga kryddor – Kryddor som gurkmeja , kryddnejlika, ceylonkanel och ingefära ger inte bara god smak utan har även en antiinflammatorisk effekt. Testa gärna vårt recept på guldmjölk här.

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

Mikrobiom, synbiotika och dysbios – Vi reder ut begreppen

Vilken roll spelar tarmfloran för vikten?

Våra bästa tips för en nyttigare jul

Nyheter och tips för din tarmflora