kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Vikten och tarmfloran – Så hör de ihop
Super Synbiotic Maghälsa

Vikten och tarmfloran – Så hör de ihop

Att gå ner i vikt eller hålla vikten handlar om betydligt mer än bara kalorier in och kalorier ut. Hur lätt eller svårt du har för att gå ner i vikt påverkas till exempel av dina gener, den miljö du växt upp i, hur du mår överlag, och inte minst – hur balanserad din tarmflora är.

Vad är tarmfloran?

Tarmfloran består av tusentals miljarder bakterier som lever i våra tarmar. Tarmfloran är viktig för flera olika funktioner i kroppen som exempelvis immunförsvar, matsmältning, och reglering av blodsockret. Dessutom sker produktionen av flera hormoner och signalsubstanser i tarmarna – bland annat de hormoner som styr hunger- och mättnadskänslor.

Vikten och tarmfloran

Den forskning som gjorts hittills visar att det kan finnas en koppling mellan vikten och tarmfloran. Vi kan idag konstatera att tarmfloran hos en normalviktig person har både en större variation av olika arter av bakterier, samt fler goda bakterier totalt sett, jämfört med tarmfloran hos en överviktig person.

För den som vill gå ner i vikt och framförallt hålla vikten är strikta dieter och hetsbantning varken hälsosamma eller hållbara alternativ. Det som ofta händer är att vikten först går ner, men vartefter man återgår till sina vanliga rutiner, går man upp den vikt man tappat och till och med lite till. Därefter testar man kanske en ny diet och samma mönster upprepar sig igen. Forskning som gjorts på djur har visat att denna typ av jojobantning påverkar tarmfloran på ett sätt som gör att man snabbare går upp i vikt. Genom att transplantera tarmfloran mellan olika djur har man även kunnat visa att djurens vikt förändras beroende på vilken tarmflora de får.

Så främjar du en balanserad tarmflora

1. Ät fiberrik och näringstät mat: När vi matar oss själva matar vi samtidigt tarmbakterierna, så för en frisk tarmflora är det viktigt att vi stoppar i oss rätt saker. Låt kosten bestå av grönsaker, frukt, baljväxter och glutenfria sädesslag. Dessa livsmedel är rika på näring och inte minst växtfibrer vilket är de goda bakteriernas favoritföda.

2. 80-10-10-regeln: En bra riktlinje för kosten är att 80 procent bör bestå av grönsaker och frukt, 10 procent av protein och 10 procent av fett. Prioritera råa grönsaker samt frukter med lågt sockerinnehåll som till exempel bär och citrusfrukter. Välj gärna växtbaserat protein från bönor, linser och quinoa samt nyttiga fetter från avokado, nötter och frön.

3. Lär dig hantera stressen: När vi upplever stress frisätts olika hormoner och ämnen som kan rubba balansen mellan de goda och de onda tarmbakterierna (Läs mer här). För att tarmfloran ska hållas vid god kondition är det därför viktigt att hitta metoder och rutiner som hjälper dig att hantera stressen, tänka positivt och slappna av.

4. Hitta träningsglädjen: Studier har visat att regelbunden träning kan öka antalet goda bakterier i tarmen. För att hitta en träningsrutin som du faktiskt kan hålla i längden rekommenderar vi att du väljer en träningsform som du trivs med och tycker om. Vad gäller träningsmängd så är allt bättre än inget, men en rask promenad 30 minuter om dagen kommer man väldigt långt med.

5. Fyll på med mjölksyrabakterier: Ibland behöver tarmfloran lite extra hjälp på vägen. Fermenterad mat och dryck (t.ex. surkål, kimchi och kombucha), eller kosttillskott som Synbiotic15 kan ge en extra boost av goda bakterier och fibrer.

 

Referenser:

Le Chatelier, E. et al. Richness of human gut microbiome correlates with metabolic markers. Nature 500, 541-546 (2013)
Ley, R.E. Obesity and the human microbiome. Current Opinion in Gastroenterology, Vol 26, Issue 1, 5-11 (2010)
Ottosson, F. et al. Connection between BMI-Related Plasma Metabolite Profile and Gut Microbiota. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Vol 103, Issue 4, 1491-1501 (2018)
Thaiss, C. A. et al. Persistent microbiome alterations modulate the rate of post-dieting weight regain. Nature 540, 544–551 (2016)
Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

Våra bästa tips för en nyttigare jul

Guldmjölk med gurkmeja

Tarmfloran – den andra hjärnan

Nyheter och tips för din tarmflora