kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Tarmfloran/Kosttillskott för magen – Välj rätt probiotika/synbiotika
Super Synbiotic Maghälsa
Välj rätt probiotika synbiotika - Super Synbiotics

Kosttillskott för magen – Välj rätt probiotika/synbiotika

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Ett utav de vanligaste kosttillskotten för magen är mjölksyrabakterier som finns i både probiotika- och synbiotika-tillskott. Här delar vi med oss av fyra saker att tänka på för att välja rätt tillskott för dig.

Mjölksyrabakterier och tarmfloran

Mjölksyrabakterier är en typ av godartade bakterier som finns naturligt i den mänskliga tarmen. Där huserar hundratals olika typer av mikroorganismer, och tillsammans utgör de vår tarmflora. Tarmfloran är involverad i flera kroppsliga funktioner som exempelvis förbränning, hormonbalans och tarmfunktion.

Varför mjölksyrabakterier?

Grunden till vår tarmflora läggs redan under våra första levnadsår. Därefter påverkas den framförallt av vad vi äter och hur vi lever, men även av vår omgivning. Till exempel kan tarmfloran hamna i obalans om vi äter väldigt lite fibrer under en längre period (fibrer är de goda bakteriernas mat!), om vi går på en antibiotika-kur, eller utsätter kroppen för mycket stress.

En tarmflora i obalans innebär att de goda bakterierna minskar i antal vilket lämnar utrymme för onda bakterier att föröka sig och ta över. Detta kan på sikt leda till låggradig inflammation och har bland annat kopplats till allergier, autoimmuna sjukdomar, viktuppgång, hudproblem, svampinfektioner med mera.

Välj rätt tillskott för dig – 4 tips

För den som vill prova ett kosttillskott av mjölksyrabakterier är det viktigt att komma ihåg att olika bakteriestammar har olika egenskaper. Dessutom finns det flera faktorer som påverkar tillskottets kvalité och effekt. Här nedan följer fyra saker som man bör tänka på:

1. Är produkten ordentligt testad?

För att veta vad produkten har för effekt är det viktigt att de aktuella bakteriestammarna och framförallt hela kompositionen har studerats och testats ordentligt.

2. Överlever bakterierna?

För att bakterierna ska kunna ta sig ner till tarmsystemet där de kan göra nytta behöver de kunna tolerera både lågt pH-värde och gallsyra. Magsäcken har bland annat som uppgift att ta död på elakartade bakterier och har därför ett mycket lågt pH-värde runt 2. Detta till skillnad från i tarmarna där pH-värdet ligger på ca 7-8. Hur väl bakterierna klarar av den ogästvänliga miljön i magsäcken varierar stort mellan olika bakteriestammar så detta är en viktig faktor att ha i åtanke när du väljer tillskott. De bakteriestammar som används i Super Synbiotics produkter Synbiotic15 och Synbiotic40 Enhanced har en mycket god tolerans mot både gallsyra och lågt pH-värde (se referenser nedan).

3. Hur vet jag om det fungerar?

Din tarmflora är unik just för dig – ofta jämförs den med ett fingeravtryck – och därför kan effekterna av ett kosttillskott variera från person till person. Ibland tar det även tid för kroppen att vänja sig vid ett nytt tillskott, vilket kan innebära att man behöver justera dosen eller ta till andra åtgärder. När du provar ett nytt kosttillskott, se då till att testa det ordentligt i minst tre månader där du tar tillskottet varje dag (enligt anvisningar). Därefter kan du göra en utvärdering av hur du mår och eventuella effekter. Och kom ihåg att en del preparat har långsiktiga mer subtila effekter som kanske märks först på längre sikt.

4. Probiotika eller synbiotika – vad ska man välja?

Probiotika är ett tillskott av enbart goda bakterier, medan synbiotika är ett tillskott av goda bakterier och fibrer (prebiotika). Fibrerna spelar en viktig roll i tillskottet då de fungerar som mat till bakterierna i tarmen. Dessutom är fibrer en viktig del av kosten för en normal tarmfunktion. Livsmedelsverket rekommenderar att man som vuxen idag bör konsumera minst 25-35 gram fibrer per dag.

Tillskott kan inte ersätta en hälsosam livsstil

När vi pratar om kosttillskott så är det viktigt att poängtera att det är just tillskott och inget annat. Tarmfloran påverkas av så många yttre faktorer som exempelvis stress, kost och motionsvanor så börja alltid med att se över dessa områden. Ett kosttillskott är ingen universallösning men kan däremot fungera bra som ett komplement till en hälsosam livsstil.

 

Referenser:

  • Kruszewska et al. 2002. Selection of lactic acid bacteria as probiotic strains by in vitro tests. Microecology and Therapy 29:37-49.
  • Ljungh et al. 2002. Isolation, selection and characteristics of Lactobacillus paracasei subsp. paracasei F19. Microbial Ecology in Health and Disease Suppl. (Lactobacillus F19 – Closing the broken circle) 3:4-6

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Huden och tarmfloran - Super Synbiotics

Tarmfloran och huden – så kan en god tarmflora ge dig bättre hy

Balansera vs boosta immunförsvaret - Super Synbiotics

Balansera immunförsvaret istället för att boosta

Vilka mjölksyrabakterier fungerar? - Super Synbiotics

Vilka mjölksyrabakterier fungerar egentligen?

Nyheter och tips för din tarmflora