Färska vs. frysta frukter och grönsaker - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Färska vs. frysta frukter och grönsaker – så väljer du bäst

Frukt och grönsaker är bland det mest hälsosamma vi kan äta. De är sprängfyllda med vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter, som bidrar till en god hälsa och välfungerande tarmflora, och stärker även immunförsvaret.

När vi inte har tillgång till färska frukter och grönsaker kan det vara praktiskt att ta till frysta alternativ. Men hur mycket varierar egentligen näringsvärdet? Den här artikeln beskriver för- och nackdelar med båda alternativen.

Små skillnader i näringsvärde mellan fryst och färskt

Generellt innehåller frysta frukter och grönsaker lika mycket näring som färska, och i de fall då de frysta varorna har ett något lägre näringsinnehåll rör det sig om väldigt små skillnader. När man jämfört färska livsmedel som ärtor, gröna bönor, morötter, spenat och broccoli med de frysta motsvarigheterna har det visat sig att såväl näringsinnehållet som mängden antioxidanter är detsamma för båda alternativen. Fibrer som utgör föda till de goda tarmbakterierna förekommer även de i lika stora mängder i både frysta och färska frukter och grönsaker. Detsamma gäller mineraler som till exempel magnesium, kalcium, zink och järn.

Skördetillfället och processen efteråt påverkar näringsvärdet

Färska frukter och grönsaker skördas ofta innan de blivit fullt mogna, vilket ger dem kortare tid att utveckla alla vitaminer och mineraler. De ser ofta mogna ut på utsidan, men har ett lägre näringsvärde än om de fått nå sin fulla mognad under naturliga förhållanden. Dessutom kan transport och förvaring ta allt från tre dagar upp till tolv månader. Under denna period utsätts frukterna och grönsakerna ofta för mycket värme och ljus vilket minskar mängden av vissa näringsämnen som C-vitamin, B-vitamin och tiamin.

Frysta frukter och grönsaker skördas istället när de nått sin fulla mognad. Därefter blir de tvättade, blancherade, frysta och paketerade inom bara några timmar. För frysta grönsaker försvinner flest näringsämnen under blancheringsprocessen som sker innan nedfrysningen. Blanchering innebär att grönsakerna läggs i kokande vatten en kort stund för att döda skadliga bakterier och samtidigt bevara smaken, färgen och texturen. Processen resulterar i att vattenlösliga och värmekänsliga näringsämnen såsom B-vitamin och C-vitamin till viss del minskar. Utöver förlusten av de vattenlösliga vitaminerna B och C är näringsvärdet i de frysta grönsakerna detsamma. Vitaminförlusten gäller inte för frysta frukter, då de inte genomgår blanchering.

Frysta frukter och grönsaker kan i vissa fall innehålla större mängd C-vitamin och antioxidanter än färska

Studier som gjorts på bland annat frysta ärtor, gröna bönor och fryst spenat visar dock att dessa livsmedel innehåller mer C-vitamin än om de köpts färska och fått ligga några dagar i kylskåpet. Vissa typer av frukter har också visat sig innehålla mer C-vitamin i frystorkat tillstånd jämfört med de färska. Dock innehåller de frysta varorna generellt något lägre halter av betakaroten (A-vitamin). I studier där man jämfört frysta och färska blåbär kunde man se att de frysta blåbären innehåller större mängder av både C-vitamin och antioxidanter jämfört med samma mängd färska blåbär.

För- och nackdelar med båda alternativen

Färska frukter och grönsaker:

  • Näringsrika
  • Smakar mer
  • Har kortare hållbarhet
  • Kostar lite mer

Frysta frukter och grönsaker:

  • Innehåller samma näringsvärde
  • Smakar ofta lite mindre
  • Håller längre
  • Är lite billigare

En kombination av färskt och fryst är bäst

De frukter och grönsaker som fått mogna helt och plockats direkt från lokala gårdar eller kanske din egen trädgård innehåller allra mest näring. Men allt går inte att odla i Sverige och många livsmedel importeras från andra länder. När de färska varorna transporterats längre sträckor kan det gå lång tid innan de når butiken. I dessa fall har de frysta varorna samma höga näringsvärde som de färska och ibland till och med högre. Det bästa är därför att utgå ifrån vilka frukter och grönsaker som är i säsong och sedan välja en blandning av frysta och färska livsmedel för att få i sig så mycket nyttiga näringsämnen och fibrer som möjligt.

Några tips för att maximera näringsvärdet

Det är bra att äta frukterna och grönsakerna inom inte allt för lång tid, då näringsvärdet minskar med tiden. Det gäller framförallt när de är färska, men även frysta frukter och grönsaker får ett något lägre näringsvärde över tid. För att bevara så mycket näring som möjligt är det också bra att ånga grönsakerna om man vill tillaga dem då många vattenlösliga vitaminer försvinner vid kokning.

Som ett komplement till en hälsosam kost med mycket frukt och grönsaker är probiotiska/synbiotiska kosttillskott som Synbiotic15 ett bra sätt att tillföra kroppen ytterligare fibrer och godartade bakterier som har positiv inverkan på tarmfloran och stärker ditt immunförsvar.

 

Referenser:

Bouzari A, Holstege D, Barrett DM. Mineral, fiber, and total phenolic retention in eight fruits and vegetables: a comparison of refrigerated and frozen storage. J Agric Food Chem. 2015 Jan 28.

Brown, M. J. (June 15, 2015). Fresh vs Frozen Fruit and Vegetables — Which Are Healthier? Healthline.

Dillner, L. (May 1, 2017). Are frozen fruit and vegetables as good for you as fresh? The Guardian.

Favell DJ. A comparison of the vitamin C content of fresh and frozen vegetables. Food Chemistry. 1998 May.

Kalt W. Effects of Production and Processing Factors on Major Fruit and Vegetable Antioxidants Journal of Food Science. 2005 Jan

Karl J. Hunter, John M. Fletcher, The antioxidant activity and composition of fresh, frozen, jarred and canned vegetables, Innovative Food Science & Emerging Technologies,Volume 3, Issue 4, 2002.

Miller SR, Knudson WA. Nutrition and Cost Comparisons of Select Canned, Frozen, and Fresh Fruits and Vegetables. American Journal of Lifestyle Medicine.
Orak HH, Aktas T, Yagar H, İsbilir SS, Ekinci N, Sahin FH. Effects of hot air and freeze drying methods on antioxidant activity, colour and some nutritional characteristics of strawberry tree (Arbutus unedo L) fruit. Food Sci Technol Int. 2012 Aug.

Phillips KM, Tarrago-Trani MT, Gebhardt SE, et al. Stability of vitamin C in frozen raw fruit and vegetable homogenates Journal of Food Composition and Analysis: an Official Publication of the United Nations University, International Network of Food Data Systems. 2010 May 23

Rickman, J.C., Barrett, D.M. and Bruhn, C.M. (2007), Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds. J. Sci. Food Agric

Shofian NM, Hamid AA, Osman A, Saari N, Anwar F, Dek MS, Hairuddin MR. Effect of freeze-drying on the antioxidant compounds and antioxidant activity of selected tropical fruits. Int J Mol Sci. 2011

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 20 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora

Hallo

Det ser ut til at du er i Norge. Besøk vår norske nettside her www.supersynbiotics.no