kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Inspireras av livsstilen i de blå zonerna – 6 tips på kost som förlänger livet
Super Synbiotic Maghälsa
6 tips på kost som förlänger livet - Super Synbiotics

Inspireras av livsstilen i de blå zonerna – 6 tips på kost som förlänger livet

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Det finns fem områden där befolkningen lever längre och tenderar att ha en bättre hälsa än i övriga världen – de så kallade blå zonerna. De blå zonerna utgörs av Okinawa i Japan, Sardinien i Italien, Nicoya i Costa Rica, Ikaria i Grekland och Loma Linda i Kalifornien. Trots att de befinner sig på så olika platser geografiskt har människorna i de blå zonerna flera gemensamma nämnare när det kommer till hur de lever. Exempelvis äter de en kost som främjar en balanserad och varierad tarmflora, och vi kan med andra ord lära oss mycket av dessa kulturer när det kommer till just kost och maghälsa.

I denna artikel inspireras vi av livsstilen i de blå zonerna och ger 6 konkreta tips på hur du kan optimera din kost för ett längre och mer hälsosamt liv.

1. Ät mycket växtbaserat

Människor i de blå zonerna äter en 90 – 100 % växtbaserad kost. Att äta växtbaserat är bra för såväl hjärtat som för tarmfloran och till och med för hjärnan. Forskning visar att en kost som domineras av växtbaserad föda motverkar både diabetes typ två samt hjärt- och kärlsjukdomar. En växtbaserad kost är även bra för hjärnan, då den innehåller mängder av antioxidanter som skyddar hjärnan mot fria radikaler och samtidigt ökar inflödet av syre. Det är dessutom väldigt bra för tarmfloran att äta växtbaserat, eftersom det innebär en kost med mycket fibrer. Fibrerna bidrar till en välmående tarmflora genom att mata de goda bakterierna i tarmen och hjälper samtidigt till att skydda mot skadliga bakterier.

2. Ät mycket bra kolhydrater

Det har blivit hög tid att ge kolhydraterna lite upprättelse! I de blå zonerna låter man nämligen ungefär 65 % av sitt dagliga kaloriintag bestå av kolhydrater. Bra källor till kolhydrater innehåller massor av fibrer som stärker tarmfloran. Samtidigt innehåller de mängder av vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att må bra. För att få i sig så mycket fibrer och näring som möjligt är det dock viktigt att välja rätt kolhydrater. Människor som lever i de blå zonerna undviker processad mat och snabba kolhydrater. Istället väljer de kolhydratskällor som hela korn, grönsaker, rotfrukter, nötter och bönor.

 

3. Bli storkonsument av bönor

En typ av föda har pekats ut som kolhydraternas superstjärna – bönor. Bönor gör underverk för hälsan och att äta bönor varje dag sägs vara ett utmärkt sätt att förlänga livet. I de blå zonerna konsumerar man ungefär två deciliter bönor per dag, och forskning visar att just bönor kan sänka dödligheten med hela 7 – 8 %. Förutom långsamma kolhydrater och fibrer är bönor dessutom en bra källa till växtbaserat protein.

 

4. Ät kött med måtta

I de blå zonerna äter man kött ungefär fem gånger i månaden när det är tillfälle att fira något. Då rör det sig sällan om stora mängder, utan begränsas ofta till en portion som storleksmässigt kan liknas med en kortlek. Kött kan vara en bra källa till protein, B-vitamin och järn, samtidigt som för stora mängder kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och andra hälsoproblem. Forskning har dessutom visat att ett för stort intag av rött och processat kött kan leda till ökad dödlighet bland både män och kvinnor. Med andra ord är det bra att dra ner på köttintaget – förslagsvis kan man begränsa det till en gång per vecka.

 

5. Undvik söta drycker

Söta drycker skadar tarmfloran vare sig de är sötade med socker eller sötningsmedel. Forskning visar att socker gynnar de skadliga bakterierna i tarmen, vilket skapar obalans i tarmfloran. Samtidigt har sötningsmedel visat sig skada de goda bakterierna som är avgörande för en god maghälsa. Då tarmfloran är viktig för bland annat ämnesomsättningen och immunförsvaret kan såväl vanligt som artificiellt socker skada vår hälsa. Människorna som lever i de blå zonerna undviker söta drycker. Istället upprätthåller de en god vätskebalans samtidigt som de njuter av livet genom att dricka sex glas vatten per dag, en kopp kaffe på morgonen och ett glas vin till middagen på kvällen.

 

6. Utöva periodisk fasta

Periodisk fasta innebär att man intar alla dagens kalorier inom ett fönster på åtta timmar. På så sätt ger man matsmältningssystemet en chans till återhämtning i 16 timmar – något som visat sig vara gynnsamt för maghälsan. I de blå zonerna är frukosten dagens största mål medan middagen är dagens minsta. Man undviker även att äta sent på kvällen. Att utöva periodisk fasta har många positiva hälsoeffekter som bidrar till både en god maghälsa och ett långt liv.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Förvaring antiinflammatorisk mat - Super Synbiotics

Förvaring antiinflammatoriska råvaror – maximera hållbarheten

antiinflammatorisk mat i säsong - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk mat i säsong

Svårt att smälta fibrer - Super Synbiotics

Svårt att tåla fibrer – så löser du det!

Nyheter och tips för din tarmflora