Kelp en naturlig källa till Jod - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Kelp en naturlig källa till Jod

Kelp är en typ av brunalg/sjögräs som är naturligt rik på jod men som också innehåller många andra fördelaktiga näringsämnen.

Visste du att Kelp är naturligt rik på Jod?

Jod är en mineral som bidrar till normal sköldkörtelfunktion och påverkar produktionen av sköldkörtelhormonerna som deltar i kroppens ämnesomsättning. Jodbrist är ett utbrett problem runt om i världen även om det på senare år har förbättrats i takt med att fler använder jodberikat salt.

Vi kan få i oss jod via mat, till exempel från kelp, havssalt, joderat salt, saltvattenfisk och skaldjur, mejeriprodukter, kött och ägg. Det kan dock vara svårt att mäta jodhalter från animaliska produkter, eftersom upptagen av jod hos djur är beroende av djurens tillgång till jodberikad saltsten eller jod via foder. Eftersom Kelp är naturligt rik på jod påverkas inte halterna av jod på samma sätt som i produkter från djur.

Vad är Jod bra för?

Jod bidrar till din normala produktion av sköldkörtelhormoner, till ditt nervsystems normala funktion samt till din normala kognitiv funktion. Jod har även betydelse för din huden. Din kropp innehåller ungefär 20 till 50 milligram jod, där den största delen återfinns i sköldkörteln och i musklerna, och en liten del i huden och skelettet. Hela 75 % av all jod som finns i kroppen finns i sköldkörteln.

Hur påverkar Jod kroppen?

Det finns en stark koppling mellan jod och funktionen av sköldkörteln (hormonerna T3, T4 & TSH) som bidrar till normal sköldkörtelfunktion. Även andra näringsämnen påverkar sköldkörtelfunktionen, två av dessa ämnen är selen och zink.

Vilka är symptomen på jodbrist?

Jodbrist är mest vanligt om du har en ensidig kost, inte använder joderat salt, eller är vegetarian och vegan. Personer med IBD har även visat sig ha ett sämre upptag utav jod.

Om kroppen inte får tillräckligt med jod minskar produktionen av sköldkörtelhormon och hypotyreos uppstår. Det klassiska tecknet på svår jodbrist är förstorad sköldkörtel, vilket kallas struma, och nedsatt ämnesomsättning.

Andra symtom på jodbrist är trötthet, muskelsvaghet, smärtor och ömhet i brösten, plötslig eller oförklarlig viktökning, torr hud och känslighet för temperaturförändringar. Under graviditeten kan det vara extra viktigt med jodtillskott eftersom jodbrist kan leda till hämmad tillväxt, mental och neurologisk utveckling hos barnet.

Varför är Jod med Selen en bra kombination?

Selen fungerar som en co-faktor i antioxidant aktiviteter och sköldkörtelhormonmetabolismen, och har även antiinflammatoriska egenskaper. Organiska och inorganiska selenföreningar har olika metabolism och olika biotillgänglighet, och behövs för att kunna omvandla T4 till aktivt T3 hormon. Så även om vi har tillräckligt med jod i kroppen och därmed en tillräcklig produktion av hormonerna, så kan det hända att omvandlingen inte sker i tillräcklig utsträckning om vi har brist på selen. Enzymerna som möjliggör denna omvandling innehåller selenoproteiner.

Studierna visar på att intag av selen även verkar kunna påverka kompositionen av tarmfloran samt att bakterierna koloniserar sig i tarmen. Ungefär ¼ av alla bakterier har gener som kodar selenoproteiner. Det är vanligt med brist på Selen hos personer med IBD (ca.30%). Selen verkar var viktigt med anledning av att selenoproteinerna kan minska inflammationen.

Hur fungerar Jod, Selen och Zink tillsammans?

Selen och Zink samverkar med Jod på ett synergiskt sätt för att bidra till en normal sköldkörtelfunktion. Alla tre mineraler samverkar på ett positivt sätt:

  • Jod bidrar till ökad produktion av sköldkörtelhormonerna.
  • Selen hjälper till att omvandla T4 till aktivt T3 hormon.
  • Zink behövs för utsöndring av hormonet TSH som stimulerar sköldkörteln.

Rekommenderat dagligt intag av jod är enligt Livsmedelsverket 150 mikrogram. Kroppen har inget sätt att lagra eller återuppta jod, utan kontinuerlig tillförsel av jod via kosten är nödvändig. Gravida rekommenderas ett något högre intag, eftersom jod bidrar till tillväxt och normal utveckling hos barn, med ett maxintag på 250 mikrogram per dag.

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 20 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora

Hallo

Det ser ut til at du er i Norge. Besøk vår norske nettside her www.supersynbiotics.no