kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Ny forskning om processad mat och fetma
Super Synbiotic Maghälsa
Processad mat och fetma/övervikt

Ny forskning om processad mat och fetma

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Att processad mat kan leda till fetma låter kanske inte särskilt överraskande, men faktum är att det inte varit vetenskapligt bevisat, förrän nu. En ny studie som publicerades i tidningen Cell Metabolism visar ett tydligt samband mellan konsumtion av processad mat och viktuppgång.

En månad – två olika dieter

Studien gjordes på 20 friska personer som under en månad fick äta två olika dieter bestående av ultraprocessad respektive minimalt processad mat. De båda dieterna hade samma näringsinnehåll och bestod av tre måltider per dag. Utöver detta hade deltagarna tillgång till ultraprocessade respektive oprocessade snacks beroende på vilken diet de åt för tillfället.

Dieten med ultraprocessad mat bestod bland annat av processat kött, frukostflingor, margarin och vitt bröd. Den oprocessade dieten å andra sidan bestod av färsk frukt och grönsaker, nötter, gryn och minimalt processat kött.

Processad mat ledde till viktuppgång

Den ultraprocessade kosten resulterade i en viktuppgång på cirka 1 kilo på två veckor, medan den oprocessade dieten istället gjorde att deltagarna tappade i vikt. När deltagarna åt den ultraprocessade maten åt de även snabbare och fick i sig fler kalorier per dag. Tidigare har man trott att det är sammansättningen av maten – där processad mat ofta innehåller en kombination av salt, socker och fett – som bidragit till viktuppgång. Denna studie indikerar istället att det verkar vara de försenade mättnadskänslorna som leder till att vi äter mer än vad kroppen behöver.

Hela studien hittar du här.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
probiotika i mat, fermenterad mat

Probiotika i mat – hur mycket kan vi få i oss genom kosten?

bild på antiinflammatoriska livsmedel - grönsaker, baljväxter med mera

Vad är antiinflammatorisk kost?

Bild på gröna bananer

Gröna bananer och kalla potatisar – Så får du i dig mer fibrer

Nyheter och tips för din tarmflora