kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Probiotika i mat – hur mycket kan vi få i oss genom kosten?
Super Synbiotic Maghälsa
probiotika i mat, fermenterad mat

Probiotika i mat – hur mycket kan vi få i oss genom kosten?

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Goda bakterier (probiotika) finns både i kosttillskott och till viss del i maten vi äter. I denna artikel kan du läsa mer om i vilka livsmedel probiotika finns, samt hur mycket goda bakterier maten faktiskt innehåller.

I vilken typ av mat kan vi hitta probiotika?

Goda bakterier finns naturligt i jorden vilket gör att de ursprungligen gått att hitta på färska grönsaker och frukter. Idag utgör dock rå växtföda en relativt liten del av gemene mans kosthållning. Dessutom besprutas majoriteten av våra grödor idag, vilket gör att de naturliga bakterierna i maten är färre.

Fermenterad mat

Kimchi, surkål, kombucha, tempeh och kefir är exempel på livsmedelsprodukter som är framställda genom fermentering. Fermentering innebär att mjölksyrabakterier, från råvaran eller tillsatta, förbränner kolhydrater vilket sänker pH-värdet och skapar en ogästvänlig miljö för skadliga bakterier. I sin naturliga form innehåller fermenterade livsmedel därmed mjölksyrabakterier, men de flesta produkter som säljs i butik idag har pastöriserats. Detta innebär att de hettats upp, och därmed tagit död på de levande bakterierna.

Hur mycket probiotika kan vi få i oss genom maten?

Även om den fermenterade maten är opastöriserad, är det svårt att veta hur mycket goda bakterier den innehåller. Om mjölksyrabakterierna tillsätts separat så kan det användas som riktlinje, men eftersom bakterier är levande organismer som både kan föröka sig och dö kan bakteriehalten skifta både upp och ner. Vilka bakteriestammar som ingår i den fermenterade produkten kan också variera, och det är inte heller säkert att alla stammar är så kallade probiotiska stammar. För att en bakteriestam ska klassas som probiotika måste den uppfylla en rad olika kriterier. Bland annat måste bakterierna kunna överleva hela vägen till grovtarmen samt ha förmågan att etablera sig när de väl är på plats.

Kosttillskott som probiotika och synbiotika kan till skillnad från de flesta fermenterade produkter ge mer kontroll gällande vilka stammar som inkluderas och i vilka mängder. Läs mer här om hur du väljer rätt probiotika-tillskott.

Kan fermenterad mat ersätta probiotika-tillskott?

Även om den fermenterade maten är opastöriserad så kan vi fortfarande inte säkert veta om den innehåller just de bakterier vi behöver och i tillräcklig mängd för att det ska gynna oss. Dock finns det generellt inga nackdelar med att äta fermenterad mat, och några matskedar surkål eller kimchi om dagen kan ge en extra boost av framförallt prebiotiska fibrer och matsmältningsenzymer men även mjölksyrabakterier.

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

 

Antiinflammatorisk kost lunchlåda 2

Så gör du nyttiga lunchlådor

Processad mat och fetma/övervikt

Ny forskning om processad mat och fetma

bild på antiinflammatoriska livsmedel - grönsaker, baljväxter med mera

Vad är antiinflammatorisk kost?

Nyheter och tips för din tarmflora