kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Julens antiinflammatoriska kryddor och hur du använder dem
Super Synbiotic Maghälsa
Antiinflammatoriska kryddor - Super Synbiotics

Julens antiinflammatoriska kryddor och hur du använder dem

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Vilka dofter associerar du till julen? Glögg, pepparkakor och lussebullar skulle nog många säga. Men var kommer dessa härliga dofter från egentligen? Faktum är att de alla kommer från en grupp kryddor som är både smakrika och faktiskt besitter flera antiinflammatoriska och hälsosamma egenskaper. I denna artikel berättar vi mer om dessa kryddor och hur du kan skapa julkänsla i maten samtidigt som du äter antiinflammatoriskt.

Nyttiga julkryddor

Kanel

Kanelen är en populär krydda året runt, inte bara under julen. Förutom den karaktäristiska smaken så är kanelen också känd för att vara antiinflammatorisk och har visat sig bidra till bland annat ökad insulinkänslighet, minskade blodfetter samt ett förbättrat blodsocker och blodtryck.

Den kanel man oftast hittar i butik är så kallad Kassia-kanel vilken innehåller höga halter av giftet kumarin. Kassia-kanelen ska därför inte konsumeras i några större mängder då det i längden kan innebära en påfrestning för levern. Ett bra alternativ är Ceylon-kanelen – även kallad äkta kanel – som innehåller en så pass obetydlig mängd kumarin att den är riskfri att äta.

Kardemumma

En krydda som härstammar från Indien och som bland annat används för att smaksätta glögg. Kardemumman innehåller rikligt med antioxidanter vilket gör den antiinflammatorisk. Antioxidanterna bidrar till exempel till att skydda cellerna mot skador orsakade av fria radikaler. Kardemumma kan även hjälpa till med att sänka blodtrycket, sänka blodsockret och har dessutom visat sig vara bra för matsmältningen. Sist men inte minst har kardemumma antibakteriella egenskaper vilket kan ha en positiv effekt på tandhälsan och andedräkten.

Kryddnejlika

Kryddnejlikan ligger i topp bland de mest antioxidant-rika kryddorna och livsmedlen vi har idag, och har på grund av sina antiinflammatoriska, antiseptiska (renande) och anestetiska (bedövande) egenskaper använts flitigt inom asiatisk medicin så som indisk ayurveda. Kryddnejlikan innehåller rikligt med mineralerna mangan, järn, magnesium och kalcium, samt A-vitamin, K-vitamin, vitamin B6, C-vitamin och riboflavin. Kryddnejlika ska dessutom vara mycket effektiv mot gasbildning i magen.

Kummin

Kummin (som inte ska förväxlas med spiskummin) är besläktad med persilja och har en nötig och lakritsaktig smak. Kummin har framförallt en lindrande effekt på magsmärtor då det verkar kramplösande och gasdrivande i mage och tarm. Dessutom är kummin mycket rikt på järn och stimulerar en god matsmältning.

Saffran

Saffran – kanske mest känd som världens dyraste krydda och det som ger lussebullarna deras karaktäristiska smak och färg. Precis som resten av julens kryddor är saffran på grund av sitt höga innehåll av antioxidanter mycket antiinflammatoriskt. Saffran verkar även kunna bidra till att balansera produktionen av serotonin, vilket i sin tur kan ha en positiv effekt på humöret. Sist men inte minst kan saffran förbättra både koncentration och sömnkvalitet.

Ingefära

Ingefäran som är nära besläktad med gurkmejanen annan antiinflammatorisk favorit – är välkänd för sina hälsosamma egenskaper. Bland annat kan ingefära ha en lindrande effekt vid illamående, muskelvärk och ledvärk, samt bidra till en bättre matsmältning. Ingefära har även visat sig kunna sänka blodsockret och det dåliga kolesterolet. Dessutom har ingefäran antibakteriella egenskaper.

Anis

Anis känns igen på den starka doften och smaken av lakrits. Inte en smak som uppskattas av alla, men faktum är att anis faktiskt är riktigt näringsrikt. Till exempel innehåller anis mycket av både järn och mineralerna mangan, kalcium och magnesium. Anis är även antiinflammatorisk, kramplösande, humörhöjande och antibakteriell.

Använd julens kryddor i det antiinflammatoriska köket

  • Smaksätt dina raw-bollar eller andra socker- och mjölfria godsaker. Kanel, kardemumma och ingefära är goda var för sig, men det går också bra att blanda ihop flera kryddor alternativt använda sig av en färdigblandad pepparkakskrydda.
  • Byt ut risgrynsgröten mot en chiapudding eller overnight oats som du sedan smaksätter med valfria julkryddor – saffran gör sig mycket bra här!
  • Ett hemmagjort fröknäcke som gräddas på låg temperatur i ugnen blir extra smakrikt om det kryddas med anis och kummin, eller varför inte testa kanelknäcke?
  • Gör ett värmande krydd-te eller en krydd-latte. Blanda ihop några favoritkryddor, exempelvis kanel, kardemumma, ingefära och kryddnejlika, med växtbaserad mjölk och värm upp i en kastrull på spisen. Tillsätt lite honung för en sötare smak. Går också bra att blanda med hett vatten och lite honung för ett smakrikt och antiinflammatoriskt te.
  • Gör egen granola som du smaksätter med julens kryddor. Blanda ihop havregryn, pumpafrön, blötlagt bovete och andra valfria frön/nötter med dina favoritkryddor och några matskedar kokosolja. Sprid ut på en plåt och låt stå i ugn på låg temperatur i några timmar. Rör om med jämna mellanrum.

 

God jul!

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Kostspecial socker - Super Synbiotics

Kostspecial – Socker

Stärk immunförsvaret med rätt mat

Stärk immunförsvaret med rätt mat

Nyttig varm choklad recept - Super Synbiotics

Recept på nyttig och antiinflammatorisk varm choklad

Nyheter och tips för din tarmflora