Kostspecial om gluten - bör alla äta glutenfritt? - Super Synbiotics
MAGHÄLSA /

Kostspecial – Gluten

Här kan du läsa våra tidigare kostspecial om socker och mjölkprodukter.

Vad är gluten?

Gluten är samlingsnamnet för en grupp proteiner som hittas huvudsakligen i vete, korn och råg. Mat som innehåller gluten är till exempel mjöl, olika typer av gryn, ströbröd, nudlar/pasta och mycket mer. Det finns även råvaror som är naturligt glutenfria som exempelvis havregryn som kan innehålla mindre mängder gluten eftersom de oftast produceras tillsammans med veteprodukter.

Gluten i sig tillför inte något större näringsvärde, men däremot har dessa proteiner vissa egenskaper som lämpar sig väl när man exempelvis bakar bröd. Gluten gör att degen blir elastisk, jäser bättre och har en klistrig eller sammanhållande effekt.

Gluten är mycket resistent mot de enzymer som bryter ner proteiner i matsmältningskanalen. Detta gör att vissa beståndsdelar utav glutenproteinet kan passera tarmväggen och ta sig ut i kroppen. Denna process triggar i sin tur immunförsvaret och kan leda till att man drabbas av celiaki.

Känslighet och intolerans mot gluten

Många människor idag är extra känsliga mot gluten och kan delas upp i tre olika kategorier:

1. Celiaki

Celiaki är en inflammatorisk autoimmun sjukdom vars orsak är kopplad till både vårt genetiska anlag och vissa miljöfaktorer. När en person med celiaki får i sig gluten så skadas tarmbarriären och det uppstår en inflammation i tarmslemhinnan. Detta kan i längden ha en rad olika negativa effekter på hälsan, exempelvis kan kroppen få svårigheter att ta upp näring ur maten.

2. Veteallergi

Vid veteallergi så har man helt enkelt en allergi mot proteinerna i vete och veteprodukter. Effekterna är inte alltid lika allvarliga som vid celiaki, men intag av gluten kan resultera i allt ifrån illamående till svårigheter att andas.

3. Känslighet mot gluten

Många upplever att de är känsliga mot gluten trots att de inte lider av vare sig celiaki eller veteallergi. Dessa personer upplever ofta olika typer av symptom eller besvär när de konsumerar gluten, t.ex. magproblem, huvudvärk, trötthet och ledsmärta.

Glutenfri kost har visat goda resultat vid olika hälsotillstånd

Forskning har visat att en glutenfri kost kan underlätta symptom vid bland annat autoimmuna sjukdomar, IBS, IBD (Crohns, ulcerös kolit m.fl.), fibromyalgi och endometrios. Men även personer som är i övrigt friska kan uppleva att de mår bättre av att undvika gluten. Teorierna och förklaringarna kring detta varierar – en del tror att det kan vara kopplat till att glutenkost innehåller fodmap-kolhydrater, men det finns även andra forskare som hävdar att människan inte är skapt för att bryta ner gluten och att det kan vara orsaken till att så många mår bättre på en kost utan gluten.

Ska alla undvika gluten?

Stig Bengmark beskriver i boken Välj Hälsa att gluten är starkt inflammationsframkallande och har dessutom en negativ effekt på förnyelsen av den nyttiga tarmfloran. I och med att gluten är så pass svårsmält, kan kroppen inte heller tillgodogöra sig proteinet varken som energi eller byggstenar. Eftersom det inte heller verkar finnas några nackdelar rent näringsmässigt med att utesluta gluten ur kosten så har man allt att vinna på att äta glutenfritt.

Ett utav de största problemen med gluten är att de flesta av oss konsumerar alldeles för mycket. Mat som bröd, pasta och couscous är alla rika på gluten men gluten kan även gömma sig i såser, soppor, müsli, flingor, charkuterier, olika typer av färdigmat och inte minst i bullar, choklad och godis.

Genom att utesluta gluten minskar vi på ett naturligt sätt även intaget av en hel del processad mat och onyttigheter. Glutenrika kolhydratkällor tenderar dessutom att vara mycket raffinerade och av den snabba typen vilket innebär att de har ett högt glykemiskt index och därmed en stor påverkan på vårt blodsocker.

Glutenfria alternativ

Tyvärr är många av de glutenfria färdiga alternativen inte heller särskilt nyttiga, utan de är ofta processade och relativt näringsfattiga. Det finns dock en hel del råvaror som är naturligt fria från gluten som kan fungera som substitut exempelvis vid bakning av bröd, eller som kolhydratkälla till en måltid. Några exempel är bovete, quinoa, havre (välj glutenfri), amaranth, teff och durra.

 

 

Referenser

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5866307/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3943850/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25719528/

 

MER FRÅN:

Bakterier & fibrer för din mage

  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser

nyheter och tips för din tarmflora