kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Förvaring antiinflammatoriska råvaror – maximera hållbarheten
Super Synbiotic Maghälsa
Förvaring antiinflammatorisk mat - Super Synbiotics

Förvaring antiinflammatoriska råvaror – maximera hållbarheten

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Äter man mycket färsk växtbaserad mat kan det ibland vara svårt att hinna konsumera alla råvaror innan de hinner bli dåliga. Dessutom vet många idag relativt lite om hur olika råvaror bör förvaras för att optimera både hållbarhet, smak och textur. Här kommer våra bästa tips!

Allmänna tips:

  • Se till att använda det som börjar se gammalt ut först – först in först ut!
  • Separera de grönsaker och frukter som börjat bli lite trötta från de andra för att undvika att de ”smittas”.
  • Otvättade råvaror håller i regel längre än tvättade så för att maximera hållbarheten kan det vara bra att vänta med att tvätta maten tills den ska ätas.
  • När du lägger in dina råvaror i kylskåpet, se till att de är torra och att det finns ordentligt med utrymme i kylen så att luften kan cirkulera.

Så förvarar du antiinflammatoriska råvaror:

  • SynbiotikaSynbiotic innehåller levande bakterier och ska därför förvaras kylda. Bakterierna klarar sig utan kyl i ett par veckor, men för långtidsförvaring är det kylskåp eller frys som gäller för att bibehålla produktens kvalité.
  • Färsk gurkmeja – Färsk gurkmeja förvaras i en lufttät förpackning i kylen, men går även bra att frysa. Man kan även skala ett gäng utav rötterna och lägga i en burk vatten med pressad citron i kylskåp. Samma princip gäller för exempelvis skalade morötter som då behåller sin krispighet och fräschör.
  • AvokadoAvokadon trivs egentligen bäst i rumstemperatur då den kan tappa lite smak om den förvaras i kylen. Kylskåpet kan dock vara ett bra verktyg för att sakta ner mognadsprocessen om man inte hinner konsumera avokadon i tid – den kan även frysas för att senare användas i smoothies! Om man däremot vill att avokadon mognar snabbare så kan man lägga den i rumstemperatur i en papperspåse, gärna tillsammans med en tomat eller en banan.
  • Nötter och frön – Nötter och frön innehåller en stor andel naturliga oljor som kan härskna över tid – framförallt om det är varmt. Det går bra att förvara nötter och frön i rumstemperatur i ca en månad, därefter bör de förvaras i en lufttät förpackning i kylskåp eller frys. Där håller de i 6 månader upp till ett år.
  • Bananer – För att maximera fiberintaget bör bananerna ätas så omogna som möjligt. Ju gulare bananen blir desto mer socker och mindre fibrer innehåller den. För att undvika detta kan bananerna frysas innan de hunnit bli för gula. Skala bananerna, dela dem i tre delar (underlättar för att ha koll på mängderna vid recept) och förvara i en lufttät förpackning. För att bananbitarna inte ska fastna i varandra kan du lägga bakplåtspapper mellan de olika lagren.
  • Lök och vitlök – Olika typer av lök och vitlök kan med fördel förvaras i en papperspåse i rumstemperatur. I kylen blir de ofta mjuka efter ett tag och de kan även sprida sin lukt till andra matvaror.
  • Gröna blad – Gröna blad som exempelvis bladspenat, ruccola, mangold med flera förvaras bäst i kylskåp. För att förlänga hållbarheten kan man lägga i en pappershandduk tillsammans med bladen som då hjälper till att absorbera extra fukt och hålla bladen fräscha.
  • Färska kryddor – Färska kryddor i knippe (ej i kruka) kan ställas i ett glas vatten i kylen så håller de sig fina i flera veckor.
  • Tomater – Tomater trivs faktiskt allra bäst i rumstemperatur och du kommer att märka skillnad i både smak och textur av att låta tomaterna ligga framme istället för att förvara dem i kylen!

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
antiinflammatorisk mat i säsong - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk mat i säsong

Svårt att smälta fibrer - Super Synbiotics

Svårt att tåla fibrer – så löser du det!

Färska vs frysta frukter och grönsaker - Super Synbiotics

Färska vs. frysta frukter och grönsaker – så väljer du bäst

Nyheter och tips för din tarmflora