kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Antiinflammatorisk mat i säsong
Super Synbiotic Maghälsa
antiinflammatorisk mat i säsong - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk mat i säsong

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Frukt och grönt innehåller fibrer, vitaminer och andra skyddande ämnen som är bra för hälsan. Målet är 800 gram per dag och nu under sommarmånaderna finns mycket närodlat och näringsrikt att njuta av.

Fyll din grönsakskvot med närodlat

Stig Bengmark rekommenderar minst 800 gram till 1 kilo frukt och grönsaker per dag (gärna mer!) och under denna period är det enkelt att fylla sin grönsakskvot med nordiska råvaror. Frysta grönsaker är både nyttigt och gott men så här på sommaren lockar ju onekligen de färska och krispiga bären, frukterna och grönsakerna mer. Här har vi listat många nyttigheter som växer och frodas i den svenska myllan och gör gott för både kropp och själ. Om du väljer närodlat, och därmed undviker grönsaker som transporterats långt, har du dessutom varit snäll mot miljön.

Så får du i dig mer frukt och grönt

Kanske piffa de traditionella salladsingredienserna som sallad och tomat med sockerärtor, babyspenat, broccoli och bönor? Då har du trollat fram en riktig hälsosallad full av fibrer, vitaminer och mineraler. Eller kanske testa att mixa flera grönsaker till en hälsosam smoothie som får de goda magbakterierna och immunförsvaret att stormtrivas?

Här har vi listat några utav de råvaror som är i säsong under sommarmånaderna:

1. Broccoli

Broccoli innehåller mycket C-vitamin och mängder av mineraler och antioxidanter. Inte minst kalcium. Den sägs sänka kolesterolet och förebygga cancer samt stärka immunförsvaret och mag- och tarmsystemet.

2. Blomkål

Blomkål är en riktig C-vitaminbomb. 100 gram ger nästan hela dagsbehovet av C-vitamin vilket är mer än till exempel apelsin.

3. Grönkål

Grönkål är fylld av nyttigheter i form av vitaminer, fibrer och antioxidanter som stärker immunförsvaret och skyddar dig från sjukdomar. De gröna bladen innehåller även hälsosamma fettsyror som omega-3.

4. Hallon

Hallon innehåller mycket C-vitamin, folat, järn, kalcium, kalium och antioxidanter. De har dessutom höga halter av fibrer som till exempel tarmbakteriernas favorit pektin som hjälper till att kontrollera kolesterolet.

5. Haricots verts/gröna bönor

Gröna bönor är rika på kostfiber som resistent stärkelse samt vitamin B och E, selen, järn, kalium och kalk. De innehåller även folat som är extra viktigt att få i sig under graviditet.

6. Jordgubbar

Jordgubbar är rika på flera näringsämnen som till exempel C-vitamin och höga nivåer av antioxidanter som bekämpar fria radikaler. De är dessutom en fin källa till vitamin K och mangan, liksom folat, kalium, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, koppar och magnesium.

7. Mangold

Mangold innehåller bland annat lutein, zeaxanthin och karotenoider som sägs kunna skydda ögat mot skadlig åldersförändring. Den innehåller även vitamin K som har positiv effekt för benmassan och kan motverka benskörhet.

8. Morötter

Morötter är fulla av betakaroten, alfakaroten och lutein som är bra för ditt hjärta och som kan motverka hjärtsjukdomar som hjärtattack och högt blodtryck.

9. Purjolök

Purjolöken innehåller de flesta vitaminer och mineraler – mer än gul lök och anses ha antiinflammatoriska egenskaper.

10. Potatis

En oskalad potatis är full av viktiga näringsämnen som kroppen behöver. 250 gram sägs räcka för att täcka halva dagsbehovet av C-vitamin. Den är dessutom en källa till B-vitamin och mineraler som kalium och järn. Ät gärna potatisen kall för att öka fiberintaget!

11. Spenat

Spenaten innehåller antioxidanter som minskar risken för stroke samt hjärt- och kärlsjukdomar. Den är dessutom fullproppad med skyddande ämnen som vitamin K, lutein och betakaroten.

12. Rödbetor

Rödbetor innehåller många olika vitaminer som är bra för immunförsvaret. Det röda färgämnet, antioxidanten betacyanin, skyddar och stärker kroppens celler och mineralerna och fytokemikalierna ger motståndskraft mot bakterier och infektioner.

13. Rädisor

Rädisor är avgiftande och rensar blodet på gifter och avfall. De är väldigt bra för att få en frisk lever och färgen på rädisorna avslöjar att de dessutom är rika på åtråvärda flavonoider.

14. Sockerärtor

Sockerärtor är en bra källa till fibrer, folat, vitamin C och vitamin K.

15. Sparris

Sparris innehåller vitaminerna A, C, E och K men även krom, fibrer och folat som kroppen behöver. Den är även vätskedrivande och rik på fibrer som kan motverka vätskeansamling och förebygga förstoppning.

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
6 tips på kost som förlänger livet - Super Synbiotics

Inspireras av livsstilen i de blå zonerna – 6 tips på kost som förlänger livet

Förvaring antiinflammatorisk mat - Super Synbiotics

Förvaring antiinflammatoriska råvaror – maximera hållbarheten

Svårt att smälta fibrer - Super Synbiotics

Svårt att tåla fibrer – så löser du det!

Nyheter och tips för din tarmflora