kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Kost/Stärk immunförsvaret med rätt mat
Super Synbiotic Maghälsa
Stärk immunförsvaret med rätt mat

Stärk immunförsvaret med rätt mat

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Ett starkt immunförsvar är högaktuellt året runt, men kanske framförallt under de kallare månaderna då mängden förkylningar och virus ligger på sin absoluta topp. Förutom att sova ordentligt, undvika stress och motionera regelbundet, så är kosten oerhört viktig för att hålla immunförsvaret starkt och motståndskraftigt. En varierad kost lägger en bra grund, men det finns även vissa livsmedel och näringsämnen som kan ge en extra boost i sjukdomstider.

Ät varierat

Immunförsvaret påverkas av vår livsstil och vår allmänhälsa, så genom att ha koll på kost, motion, stress och sömn kan vi förhoppningsvis hålla immunförsvaret i bra form. När det gäller kosten är det framförallt viktigt att äta varierat och en bredd av olika sorters frukter och grönsaker. Kroppen behöver en varierad kost för att kunna få i sig alla viktiga näringsämnen, tillräckligt med fibrer och en bra balans mellan makronutrienterna kolhydrater, proteiner och fetter.

För den som vill ta hand om sitt immunförsvar lite extra finns det dock vissa näringsämnen och livsmedel som är värda att prioritera i kosten.

6 favoriter för immunförsvaret

  1. 1. C-vitamin

C-vitamin är förmodligen det näringsämne vi tänker på först när det kommer till att stärka immunförsvaret. C-vitaminen stimulerar produktionen av vita blodkroppar och antikroppar samt bidrar till att ta död på otrevliga virus. Dessutom behövs C-vitamin för att skapa kollagen som i sin tur binder ihop celler vilket exempelvis bidrar till läkning av sår och skadade slemhinnor.

Ät: Paprika, kiwi, apelsin, grapefrukt, persilja, svarta vinbär, broccoli, jordgubbar

 

  1. 2. Betakaroten

Betakaroten är en sorts antioxidant som även utgör förstadiet till A-vitamin. En kost rik på betakaroten har kopplats till ett starkt immunförsvar och starkare slemhinnor. Som antioxidant bidrar betakaroten även till att skydda cellerna mot oxidativ stress som tros ligga bakom ett flertal sjukdomar och hälsoproblem.

Ät: Morötter, pumpa, sötpotatis, brysselkål, mörkgröna bladgrönsaker

 

  1. 3. Svavel

Svavel är ett av de vanligaste mineralerna i kroppen, näst efter kalcium och fosfor, och finns i alla våra celler. Svavel spelar en viktig roll för immunförsvaret då det minskar oxidativ stress och inflammation som kan försvaga immunsystemet. Dessutom bidrar svavel till bildandet av glutation – en utav våra viktigaste antioxidanter som behövs för att immunsystemet ska fungera korrekt.

Ät: Olika typer av lök, vitlök, blomkål, rädisor, svamp

 

  1. 4. Antiinflammatoriska kryddor

En antiinflammatorisk kosthållning har som syfte att minska och förebygga låggradig inflammation i kroppen (läs mer om skillnaden mellan akut och låggradig/kronisk inflammation här), vilket i sin tur lugnar ett överaktivt immunförsvar och förebygger en rad olika livsstilssjukdomar. I praktiken innebär det att man undviker inflammatoriska livsmedel som exempelvis mjölkprodukter och socker, och istället fokuserar på en kost bestående av en stor andel växtföda. Men det finns även vissa livsmedel som är kända för sina starka antiinflammatoriska förmågor – hit hör bland annat ett flertal kryddor.

Ät: Gurkmeja, kryddnejlika, kakao, oregano

 

  1. 5. Probiotisk och prebiotisk mat

Över 70 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen, och det säger sig därmed självt att en balanserad tarmflora är viktig för ett starkt immunförsvar. Balansen i tarmfloran kan rubbas av sådant som stress, fiberfattig kost, behandling med antibiotika och vid exponering för okända bakterier vid exempelvis utlandsresor. I dessa fall, kan man förutom att äta varierat, se till att stärka tarmfloran igen genom att konsumera probiotika (goda bakterier) som finns i bland annat surkål och andra syrade livsmedel, samt prebiotika (fibrer) som finns i växtföda och fungerar som mat till tarmbakterierna. Det går även bra att ta ett kosttillskott innehållande synbiotika som kombinerar de goda bakterierna och fibrerna som exempelvis Synbiotic15.

Ät: Variation av frukter, grönsaker och annan växtföda, syrade livsmedel som surkål och kimchi

 

  1. 6. Zink

Mineralen Zink behövs för en fungerande fertilitet, för att hålla hud, hår och naglar starka, och dessutom bidrar zink till att både läka sår och ta död på virus. Zink är därför välstuderad för sina effekter på virusinfektioner som exempelvis förkylningar. Zinkbrist är idag relativt vanligt då tarmen har svårt för att absorbera mineralen. Lider man dessutom av glutenintolerans eller någon tarmsjukdom kan upptaget försvåras ytterligare.

Ät: Pumpakärnor, bönor, sötmandlar, fisk och skaldjur

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
antiinflammatorisk mat i säsong - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk mat i säsong

Svårt att smälta fibrer - Super Synbiotics

Svårt att tåla fibrer – så löser du det!

Färska vs frysta frukter och grönsaker - Super Synbiotics

Färska vs. frysta frukter och grönsaker – så väljer du bäst

Nyheter och tips för din tarmflora