kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Våra bästa tips för en nyttigare jul
Super Synbiotic Maghälsa
Bild på nötter, kryddor och godis som hör julen till

Våra bästa tips för en nyttigare jul

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Julen är en tid för att unna sig och njuta av god mat, men det finns vissa saker du kan tänka på för att hålla både dig själv och dina tarmbakterier glada så här i juletider. Här kommer våra bästa tips för att både kropp och själ ska få en glad och fridfull jul!

6 tips för en mer hälsosam jul

  • Starta dagen rätt – börja morgonen med ett tillskott av mjölksyrabakterier och fibrer. Med en shot Synbiotic15 lägger du en bra grund för resten av dagen.
  • Prioritera grönt – fyll tallriken med grönsaker först, därefter kan du krydda med dina favoriter på julbordet.
  • Laga maten själv – försök laga så mycket som möjligt från grunden och välj bra råvaror. Testa gärna hälsosamma varianter av julklassikerna eller växtbaserade alternativ.
  • Ät dig lagom mätt – försök äta långsamt och verkligen njuta av maten. Detta gör att matsmältningen går smidigare och vi slipper dessutom känna oss proppmätta.
  • Glöm inte bort motionen – det behöver inte ta lång tid eller vara komplicerat – en rask promenad eller ett lätt yoga- eller styrkepass räcker gott.
  • Njut istället för att stressa – det du äter en eller ett par gånger om året är inte det som skapar ohälsa. Det viktiga är hur du lever och äter resten av året. Så skippa stressen i jul (stress kan dessutom påverka tarmfloran) och njut med gott samvete istället.

 

Så här väljer du nyttigare på julbordet

Ät mer av:

  • Alla typer av kål – grönkål, rödkål och brysselkål finns ofta på julbordet och är bra källor till C-vitamin och betakaroten
  • Rödbetor – innehåller bland annat rikligt med folsyra och kostfibrer
  • Kall potatis – mer fiberrik än varm eftersom fibrerna återbildas när potatisen svalnar
  • Nötter – valnötter, mandlar och paranötter är rika på nyttiga fetter och mineraler
  • Fisk – lax och sill (välj sill framför strömming) innehåller bland annat omega 3-fetter och d-vitamin
  • Citrusfrukter – gör en enkel fruktsallad med apelsiner och mandariner som bas, toppa sedan med granatäpple och rostade nötter

Ät mindre av:

  • Charkuterier och processat kött
  • Onödigt socker – välj den dessert eller sötsak som du gillar bäst och njut av den
  • Söta drycker – dra ner på julmust och andra sötade drycker
  • Feta och gräddiga såser, samt Janssons frestelse

 

Bild på frostiga rönnbär

Ta hand om din hälsa i vinter

Nyheter och tips för din tarmflora