kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Meditation och tarmfloran
Super Synbiotic Maghälsa
Meditation och tarmfloran - Super Synbiotics

Meditation och tarmfloran

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Både tarmfloran och hjärnan mår dåligt av ett kontinuerligt stresspåslag. Kroppen behöver återhämtning. Enligt forskning är meditation ett bra sätt att få pulsen att gå ner.

Stress och återhämtning

Om du skulle köra din matmixer på högsta speed för jämnan, eller alltid skulle låta bilen gå på högvarv, skulle de båda maskinerna slitas snabbare. Att alltid leverera på topp är helt enkelt påfrestande. Inte minst för oss människor. Vi behöver pausa, slappna av och släppa stress och press för att hålla i längden. Om du och jag var zebror på savannen, och ett lejon plötsligt dök upp, skulle vårt gemensamma stresspåslag vara naturligt. Det skulle få oss alerta och förhoppningsvis rädda livet på oss. Väl i trygghet hade stressen naturligt runnit av oss och vi hade fått återhämtning innan nästa fara.

Högt stresspåslag

Som människor har vi som tur är sällan så många lejon att tackla men många av oss lever ändå med ett högt stresspåslag. Istället för vilda farliga djur har vi ett späckat schema och ett svårlagt livspussel att bemästra med ständig stress som följd vilket sliter. Det har visat sig att såväl hjärnan som tarmfloran påverkas negativt av för mycket stress och för lite återhämtning. När stressnivån är hög läser kroppen in fara och gör dig redo för kamp eller flykt. Kroppen flyttar helt enkelt fokus från viktiga funktioner som till exempel matsmältning och tarmfunktion. Det är ingen fara om det sker vid enstaka tillfällen, men för den som går runt med en konstant hög stressnivå kan det leda till sjukdomar. Forskning har visat att även hjärnan tar stryk av stress utan tillräcklig återhämtning vilket påverkar inlärning, minnet och snabbar på åldrandet.

Daglig meditation

Som tur är finns det saker som du kan göra för att avlasta kroppen. Forskning har visat att daglig meditation kan sänka stressnivån och göra susen för hälsan redan efter ett par veckor. Genom att ta kontinuerliga pauser i vardagen kan vi minska utsöndringen av de stresshormoner som kan orsaka obalans i tarmfloran och även få en lugnare mage. Det finns helt enkelt många anledningar att hitta sköna stunder som får pulsen att gå ner. Är du ofta stressad? Och vad är återhämtning för dig? Ta en funderare och hitta din väg till avkoppling. Genom att du reflekterar över den personliga stressnivån, och därefter försöker hitta stunder för avslappning, gynnar du hälsan.

Avkopplande meditation

Meditation är ett välbeprövat sätt att koppla av och må bra. Människor har mediterat i över 5 000 år och idag finns många olika former som syftar till att skapa närvaro och avkoppling. Det finns röster som menar att våra förfäder drog vinning av meditation ännu tidigare då de ofta satt och blickade in i elden. Hur som helst så är den där avkopplingen viktig. Inte minst år 2020.

Tips!

  • Lägg undan telefonen och fokusera på andningen ett par minuter – fungerar både i matkön och under pendlingen.
  • Lägg ingen värdering i huruvida din meditation var lyckad eller inte, det viktiga är att du gör det!
  • Googla och läs på om meditation.
  • Hitta en passande meditationsgrupp nära dig.
  • Ladda ner en meditationsapp om du vill meditera hemma.
  • Hitta en passande tid att meditera för kontinuitet och en bra vana.
  • Bestäm hur länge du vill meditera och ställ en klocka.

 

Referenser:

Kuo, B., Bhasin, M., Jacquart, J., Scult, M. A., Slipp, L., Riklin, E. I., . . . Denninger, J. W. (2015). Genomic and Clinical Effects Associated with a Relaxation Response Mind-Body Intervention in Patients with Irritable Bowel Syndrome and Inflammatory Bowel Disease. Plos One,10(4). doi:10.1371/journal.pone.0123861

Luders, E., Kurth, F., Mayer, E. A., Toga, A. W., Narr, K. L., & Gaser, C. (2012). The Unique Brain Anatomy of Meditation Practitioners: Alterations in Cortical Gyrification. Frontiers in Human Neuroscience,6. doi:10.3389/fnhum.2012.00034

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
Antiinflammatorisk kost under semestern - Super Synbiotics

Antiinflammatorisk kost under semestern

Tips för en hälsosam påsk - Super Synbiotics

7 tips för en mer hälsosam påsk

Ta hand om hälsan ny årstid

Så tar du hand om hälsan inför en ny årstid

Nyheter och tips för din tarmflora