kr Sverige / SEK
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
kr Sverige / SEK
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Luxemburg
  • Nederländerna
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakien
  • Spanien
  • Storbritannien (UK)
  • Sverige
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • Österrike
Svenska
Svenska
Varukorg (0)
kr
Super Synbiotics/Maghälsa/Livsstil/Morgonrutiner för dig som vill ta hand om tarmfloran
Super Synbiotic Maghälsa
morgonrutiner för tarmfloran - super synbiotics

Morgonrutiner för dig som vill ta hand om tarmfloran

Dela på facebook
Kopiera länk
Maila länk

Alla maskiner behöver underhåll. Inte minst din kropp. Skaffa bra morgonrutiner som får tarmfloran att jubla!

Att ta positiva steg för hälsan känns bra. Att ta dessa steg med kontinuitet tar dig snabbare mot målet. Så skaffa bra rutiner som får dig att fortsätta att ta de där viktiga kliven för hälsan. Trots att höstmörkret kommer smygande och väckarklockan ringer orimligt tidigt. Ett enkelt och konkret tips är att börja dagen med ett glas vatten. Ställ glaset intill sängen redan på kvällen. Att skölja rent kroppen på insidan håller igång mag- och tarmkanalen, motverkar förstoppning och påskyndar matsmältningen.

4 rutiner för en morgon i tarmflorans tecken

1. Lindra stress

Stress är negativt på många sätt. Inte minst tarmfloran tar stryk. Så hitta bra sätt som lindrar och förlöser stress. En bra rutin som får dig att bibehålla lugnet, varva ner och hantera oroliga känslor. Kanske stanna i sängen en stund, ta 10 djupa andetag och meditera? Målet är att landa i kroppen och att hitta ett inre lugn som får dig att stå stadigt även om det stormar. Det finns många appar och webbsidor om du vill ha inspiration och vägledning.

2. Väck kroppen

Katter tycks bra på att väcka kroppen med kärlek och respekt. De sträcker sig mjukt i godan ro och väcker kroppen till liv efter vila. Gör det du med. Kanske en skön morgonpromenad under 15–30 minuter eller en yogastund på sovrumsmattan? Forskning visar att sammansättningen och aktiviteten hos tarmmikroberna påverkas av motion. När du rör dig ökar produktionen av de tarmbakterier som bildar kortkedjiga fettsyror, vilka i sin tur kan skydda mot olika sjukdomar.

3. Ta dina kosttillskott

Kroppen behöver tankas precis som andra fordon. Starta dagen med att ta dina tillskott – innan eller tillsammans med frukost. Tänk på att vissa vitaminer är fettlösliga och därmed bör tas tillsammans med mat – t.ex. D-vitamin och A-vitamin. Våra favoriter bland tillskotten är Stigs gurkmejashot, Omega 3, D-vitamin och synbiotika som gynnar maskineriet. Sätt en lapp på skåpluckorna i köket eller kanske på duschhandtaget så du inte glömmer.

4. Ät en fiberrik frukost

Ladda med en frukost full av kostfibrer från växtriket som inte bryts ner av vår matsmältning utan passerar ända ner till tjocktarmen. Där bryter tarmbakterierna ner dem till kortkedjiga fettsyror som stödjer tarmflorans fina funktion. Det gynnar dessutom ett stabilt blodsocker och låga blodfetter. De där hälsobringande fibrerna finns till exempel i grönsaker, frukt, nötter samt i hela korn som exempelvis havre, amaranth och bovete. Testa gärna något utav våra recept:

Overnight oats med chia och havre

Näringsrik smoothie bowl med chokladsmak

Fiberrik frukost-smoothie

 

Med vatten, rörelse, stresshantering, och viktig näring ger du både dig själv och dina tarmbakterier en kärleksfull start på dagen. Det är du värd!

 

Bakterier och fibrer för din mage
  • Baserat på 15 års forskning
  • Producerat i Sverige
  • Naturligt - inga tillsatser
10 frågor som ger dig bättre koll på din maghälsa - Super Synbiotics

10 frågor som ger dig bättre koll på maghälsan

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation - Super Synbiotics

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation i kroppen

Meditation och tarmfloran - Super Synbiotics

Meditation och tarmfloran

Nyheter och tips för din tarmflora